Bu araştırmanın amacı 7. ve 8. sınıf öğrencilerinde görülen zorbacı davranışların araştırma değişkenliği olarak ele alınan aile sorunları; ailedeki otoriter baskıcı tutum, ilişkilerde duyarsızlık ve tutarsızlık, anne baba ilişkilerinde uyumsuzluk, sosyal etkinliklerde kısıtlılık, ev ortamındaki düzensizlik, ekonomik sorunlar, ilişkilerde sınırsızlık, istismar-sağlık ve sosyal sorunlar bağlamında incelenmesidir. Araştırma iki farklı çalışma grubunda oluşmaktadır. Araştrım Grubu I Trabzon il merkezinde bulunan 4 ilköğretim okulunda 650 öğrenci arasından zorbalık düzeyine göre seçilen 240 öğrenciden oluşmaktadır. Araştrıma Grubu II, Grup I örnekleminin alındığı 4 ilköğretim okulunda zorbalık düzeyinin ortalama değişimini görmek üzere üç yıl sonra seçilen 117 öğrenciden oluşmaktadır. Grup I ve Grup II için toplam örneklem sayısı 357 kişidir. Araştırmanın veri toplama araçları araştırmacılar tarafından hazırlanan “Kimdir O?” sınıflama aracı, Bilgi Toplama Formu ve Tuğrul (1996) tarafından geliştirilmiş “Gençlik Dönemi Aile Sorunlarını Değerlendirme Ölçeği” dir. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi SPSS WINDOWS 15.0 programıyla gerçekleştirilmiştir. Deskriptif istatistik yanında, Tek Yönlü Varyans Analizi, t testi ve korelasyon tekniği kullanılmıştır. Çalışma sonucunda 7. ve 8. sınıf öğrencilerinde gözlenen zorbacı davranışların aile sorunlarıyla istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Sonuçlar eğitim ortamı, okul iklimi, psikolojik yardım ve akran istismarı ve alınabilecek psiko-sosyal önlemler kapsamında değerlendirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Nisan 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)