Bu araştırmanın amacı, 10. sınıf
dalgalar ünitesinde yer alan su dalgalarında kırınım ve girişim konularının
sosyal yapılandırmacı kurama dayalı öğretiminde farklı etkinliklerin uygulanma
sırasının öğrencilerin kavramsal değişimlerine etkisini araştırmaktır.
Araştırmanın örneklemini Balıkesir il merkezindeki bir Anadolu lisesinin 10.
sınıflarında öğrenim gören 55 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin su
dalgalarında kırınım ve girişim konularına yönelik düşüncelerini belirlemek
amacıyla öğretim öncesinde ve sonrasında kavramsal anlama testi uygulanmıştır.
Ayrıca her gruptan beş öğrenci ile öğretim öncesinde ve sonrasında
yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada ön test son test kontrol gruplu yarı
deneysel desen kullanılmıştır. 10. sınıf su dalgalarında kırınım ve girişim
konularının öğretimine yönelik hazırlanan ders etkinlikleri iki deney grubu
arasında farklı sıralarda uygulanmıştır. Deney grubu 1 öğrencilerine
etkinlikler sabit sırada uygulanarak öğretim yapılmıştır. Deney grubu 2
öğrencilerine aynı etkinlikler her derste farklı sıra ile uygulanmıştır.
Kontrol grubunda ise Milli Eğitim Bakanlığı müfredatına göre sınıf içinde
önerilen ve ders öğretmeninin kullandığı öğretim yöntemine göre dersler
işlenmiştir. Öğrencilerin kavramsal anlama testine verdikleri yanıtlar
kategorilere ayrılarak analiz edilmiştir. Yarı-yapılandırılmış görüşmeler ile
öğrencilerin öğretim öncesinde ve sonrasında kavramsal anlama testine
verdikleri yanıtların detaylı incelenmesine çalışılmıştır. Yapılan öğretim
sonrasında geleneksel öğretim yöntemine göre ders işlenen kontrol grubu
öğrencilerinin öğrenmelerindeki değişimin deney gruplarındaki öğrencilere göre
daha az olduğu belirlenmiştir. Deney grubu 1 ve deney grubu 2 öğrencileri
karşılaştırıldığında ise deney grubu 1 öğrencilerinin öğrenmelerindeki gelişim
daha üst düzeydedir. Verilerin analiz sonuçlarından yararlanarak su
dalgalarının kırınımı ve girişimi üzerine öne çıkan kavram yanılgıları ve
konunun öğretimine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 2 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)