Bu
çalışmanın amacı ilkokul 4. sınıf fen bilimleri öğretim programının Tyler’ın
Hedefe Dayalı Program Değerlendirme modeline uygun olarak değerlendirilmesidir.
Araştırmada desen olarak tek grup ön test-son test deseni kullanılmıştır.
Çalışma 2016-2017 öğretim yılında Van ili Gevaş ilçesindeki bir ilkokulda
öğrenim gören 36 4. sınıf öğrencisi ve 1 öğretmen ile yürütülmüştür.
Araştırmada araştırmacılar tarafından geliştirilen çalışmada ön test ve son
test olarak uygulanan akademik başarı testi, süreçte kullanılan gözlem formu ve
sürecin sonunda öğretmene uygulanan yarı yapılandırılmış görüşme formu veri
toplama aracı olarak kullanılmıştır. Akademik başarı testinin KR-20 güvenirliği
.88 ve ortalama güçlüğü .52 olarak bulunmuştur. Nicel verilerin analizi için
betimsel istatistikler, bağımlı gruplar t-testi ve Cohen’s d testi
kullanılırken; nitel verilerin analizi için betimsel analiz tekniği kullanılmıştır.
Çalışma sonucunda, öğrencilerin toplam 11 kazanımın sadece 2’sine ulaştıkları,
öğretim sürecinde öğretmen merkezli eğitim yapıldığı, geleneksel öğretim yöntem
ve tekniklerinin kullanıldığı, materyal olarak sadece ders kitabının
kullanıldığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca, fiziki alt yapı ve velilerin eğitim
sürecine katkısı ile ilgili sorunlar yaşandığı belirlenmiştir. Bununla
birlikte, ön test-son test sonuçları karşılaştırıldığında 11 kazanımın 6’sında
ve testten alınan toplam puanda son test lehine anlamlı bir farklılık
bulunmuştur. Ulaşılan sonuçlar doğrultusunda, program geliştirme sürecinde
farklı koşullarda başarılı olacak programların geliştirimesi, öğretmenlerin
geliştirilen programın felsefesine uygun olarak olarak hareket etmeleri için
hizmet içi ve hizmet öncesi eğitim çalışmalarının yapılması, ailelerin
programdaki rolleri ile ilgili bilgilendirilmeleri ve eğitim sürecine daha
fazla katılmalarının sağlanması, programın etkili şekilde yürütülebilmesi için
okulun fiziki koşullarının uygun hale getirilmesi önerilmektedir. Ayrıca,
geliştirilmiş olan programların farklı koşullardaki etkisinin belirlenebilmesi
için farklı değerlendirme modellerinin kullanıldığı değerlendirme
çalışmalarının yapılması gerekmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 1 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)