Bu
araştırmada, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının sınav türü tercihleri ve
nedenleri ile sınavlara hazırlanma şekillerinin öğrenmeleri üzerindeki etkisine
yönelik görüş ve düşüncelerinin alınması amaçlanmıştır. Araştırma, nitel
araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması (case study) ile
yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında
Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fatih
Eğitim Fakültesi’nde 3.sınıfta öğrenime devam eden 65 Sosyal Bilgiler öğretmen
adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından
hazırlanan açık uçlu anket formu aracılığı ile toplanmış ve elde edilen
verilere içerik analizi yapılmıştır. Sonuç olarak, Sosyal Bilgiler öğretmen
adaylarının en fazla çoktan seçmeli en az ise sunum değerlendirmesi ile
değerlendirilmeyi tercih ettikleri, bu tercihlerinde ise sınavda başarılı olma
arzusu ve sınav kaygısının etkili olduğu, adayların sınav türlerine göre farklı
öğrenme yaklaşımları geliştirdikleri, tercih ettikleri sınav türlerinde
genellikle yüzeysel öğrenme yaklaşımını kullandıkları, sınav öncesi sınav
türlerine yönelik hazırlanma şekilleri baz alındığında, kalıcı öğrenme
gerçekleştirdiğini düşündüğü sınav türleri arasında çelişkilerin ortaya çıktığı
görülmüştür. Ayrıca sınav türüne göre yüzeysel veya anlamlı öğrenmeler
gerçekleştiren adaylar olduğu gibi sınav türünü dikkate almadan her zaman aynı
öğrenme yaklaşımını kullanan öğretmen adaylarının da mevcut olduğu, adayların
sınav öncesinde sınav türü hakkında bilgi sahibi olma durumunda sınav türüne
göre çalışma şekilleri belirledikleri, kendilerini daha stressiz hissettikleri
ve verimli bir çalışma gerçekleştirdikleri tespit edilmiştir. Bu çalışmada
adayların sınav türü tercihleri ile kalıcı öğrenme gerçekleştirdikleri sınav
türü farklılaşmaktadır. Yalnızca değerlendirme tercihlerinin dikkate alınarak
ölçme-değerlendirme sürecinin tasarlanması yeterli görülmemektedir. Nitelikli
bir ölçme-değerlendirme ve öğrenme süreci için sınav türü tercihleri ile
öğrenme stratejileri arasındaki ilişkiler ortaya konulacak çalışmalar
yapılmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 7 Issue: 2 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)