Ülkelerin
nüfus yapıları ve nitelikli bireylere olan ihtiyacın artması, okullarda da
farklılaşmalar meydana getirmiştir. Farklı okul türlerinde öğrenim görecek
öğrencilerin seçimi, merkezi sınavlarla yapılmaktadır. Bu araştırmada, ortaokul
öğretmenlerinin merkezi sınavlara yönelik görüşlerinin çeşitli değişkenlere
göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin
farklı illerinde görev yapan 152 ortaokul öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmenlerin
merkezi sınavlara yönelik görüşleri cinsiyet, çalışılan kurum, eğitim düzeyi,
kitap yazarlığı ve branş değişkenleri açısından incelenmiştir. Veriler “Merkezi
Sınavlara Yönelik Görüşler Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Ölçek, “Olumlu
Görüşler” ve “Olumsuz Görüşler” olmak üzere iki alt faktör ve 12 sorudan oluşan
beşli Likert tipindedir. Sorular; 1= Kesinlikle katılmıyorum, 5= Kesinlikle
katılıyorum şeklinde numaralandırılarak değerlendirilmiştir. Bu araştırmada,
ölçeğe ait güvenirlik Cronbach’s alpha katsayısı (α=.86) belirlenirken; ölçeği
oluşturan “olumlu görüşler” alt faktörlerine ait Cronbach’s alpha katsayısı (α=.84)
ve “olumsuz görüşler” Cronbach’s alpha katsayısı (α=.68) olarak belirlenmiştir.
Araştırma bulguları, öğretmenlerin merkezi sınavlara yönelik görüşlerinin
cinsiyet, eğitim düzeyi, kitap yazarlığı ve çalışılan kurum değişkenlerine göre
istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermediğini ortaya koymaktadır. Ancak
bu durumun tersine öğretmenlerin merkezi sınavlara yönelik görüşlerinin branş
değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu tespit
edilmiştir. Sonuçta elde edilen veriler, öğretmenlerin merkezi sınavlara
yönelik görüşlerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi bakımından alanyazına
katkı sağlayacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 2 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)