Türkiye’de yaşayan Suriyelilerin Türkçeyi öğrenmeleri ve bu dilin kurallarını günlük konuşmalarına yansıtmaları ne kadar önemliyse yazılı iletişim becerilerini geliştirmeleri de bir o kadar önemlidir. Sözlü iletişim, bireyin günlük yaşantısıyla geliştirilebilirken yazılı iletişimde yol kat etmek için muhakkak formel eğitime ihtiyaç duyulmaktadır. Ortaokul seviyesindeki Suriyeli öğrencilerin söz varlığı ve dil bilgisi yeterliklerinin iyi düzeyde olması, duygu ve düşüncelerini belli bir düzen ve bütünlük içinde yazılı olarak sunmaları beklenmektedir. Bu beklentinin gerçekleşme durumunu ortaya koymak ise durum çalışmaları ile sağlanmaktadır. Bu çalışmada da Türkiye’de ortaokul seviyesinde eğitim ve öğretim gören Suriyeli öğrencilerin yazma becerilerinin incelenerek değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yaklaşımlarından doküman inceleme modeli kullanılarak hazırlanan çalışma, 2021-2022 eğitim öğretim döneminde Kayseri ili Melikgazi ilçesinde sürdürülmüştür. 140 Suriyeli ortaokul öğrencisinden elde edilen kompozisyonlar, Büyükikiz (2011) tarafından oluşturulan yazılı anlatım dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre Suriyeli ortaokul öğrencilerinin yazma becerisi alanında en çok hata yaptıkları ve başarısız oldukları bölümün plan ve işleyiş olduğu sonucuna varılmıştır. Suriyeli ortaokul öğrencilerinin yazım kuralları ve noktalama bölümünde de çok hata yaptıkları görülmektedir. Yazma becerisi alanında en az hata yaptıkları bölümün ise yazı okunaklığı olduğu sonucuna varılmıştır. Elde edilen bu sonuçlar, Suriyeli ortaokul öğrencilerinin yazılı anlatımda plan ve kurgu, yazım ve noktalama konularında eğitimlerini derinleştirmeleri gerektiğini göstermektedir.
As important as it is for Syrians living in Turkey to learn Turkish and reflect the rules of this language in their daily conversations, it is equally important for them to develop their written communication skills. While verbal communication can be developed with the daily life of the individual, formal education is definitely needed to advance in written communication. Syrian students at secondary school level are expected to have good vocabulary and grammar proficiency, and to present their feelings and thoughts in written form in a certain order and integrity. Case studies are used to fulfill this expectation. In this study, it is aimed to examine and evaluate the writing skills of Syrian students studying at secondary school level in Turkey. The study, which was prepared using the document review model, one of the qualitative research approaches, was realized at Melikgazi district of Kayseri province, in the 2021-2022 academic year. The compositions obtained from 140 Syrian secondary school students were evaluated with the written expression rubric created by Büyükikiz (2011). According to the findings, it was concluded that the part where Syrian secondary school students made the most mistakes and failed in the field of writing skills was planning and functioning. It is seen that Syrian secondary school students make a lot of mistakes in writing rules and punctuation. It was concluded that the part where they made the least mistakes in the field of writing skill was legibility. These results show that Syrian secondary school students should deepen their education in planning and editing, spelling and punctuation in written expression
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 2 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)