Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Konulara Yönelik Farkındalıkları Ve Öğretimine Yönelik Yeterlilik Algılarının İncelenmesi

Year 2022, Volume: 11 Issue: 2, 84 - 97, 30.12.2022

Abstract

Bu çalışmada öğretmen adaylarının sosyobilimsel konulara yönelik farkındalıkları ve öğretimine yönelik yeterlilik algılarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Örnek olay yönteminin kullanıldığı çalışmanın evrenini 2020-2021 öğretim yılı bahar döneminde bir devlet üniversitesinde öğrenim gören fen bilimleri, sınıf öğretmenliği ve okul öncesi öğretmen adayları oluşturmaktadır. Nicel verilerin elde edilmesinde 121 öğretmen adayı; nitel verilerin elde edilmesinde ise 10 öğretmen adayı örneklemi oluşturmuştur. Nicel veriler araştırmacılar tarafından online anket formu şeklinde hazırlanan sorularla, nitel veriler ise yarı yapılandırılmış mülakat formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının sosyobilimsel konu (SBK) olarak tarih, sosyoloji, psikoloji, ticaret gibi kapsam dışı konuları düşündüğü; sosyobilimsel konuların öğretiminde kendilerini yeterli görmedikleri bulunmuştur. Bu durumun okullarda yapılan öğretimin ve eğitim sisteminin yetersiz kaldığından bununla birlikte kendilerinin SBK’lar ile ilgili araştırma yapmamalarından da kaynaklanabileceğini belirtmişlerdir. Öğretmen adayları öğrencilerinin soyut kavramlar içeren SBK’ları anlama ve öğrenmede zorlanabileceklerini düşünmektedir. Sosyobilimsel kavramını daha önce duymadıklarını belirten öğretmen adayları, önceki eğitim öğretim hayatları boyunca da bu kavrama değinilmediği ve öğretilmediğini belirtmişlerdir. SBK’lar kavramını duymayan öğretmen adayının öğretmenlik görevine başladığında da sınıflarında bu kavrama değinmeyecek ve öğrencilerinin SBK’lara ilişkin bilgi ve tutumu yetersiz kalacaktır. Öğretmenlere ve öğretmen adaylarına SBK hakkında eğitimlerin verilmesi aynı zamanda üniversitelerin öğretim programlarına SBK yönelik ders eklenmesi ve mevcut öğretmenlere hizmet içi eğitimlerin verilmesi önerilir.

References

  • Topçu, M. S. (2008). Fen öğretmen adaylarının sosyobilimsel konular hakkındaki kritik düşünme yetenekleri ve bu yetenekleri etkileyen faktörler. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü.
  • Aslan, O. Ve Tekin, N. (2019). Öğretmen adaylarının sosyobilimsel konulara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1),133-141.
Year 2022, Volume: 11 Issue: 2, 84 - 97, 30.12.2022

Abstract

References

  • Topçu, M. S. (2008). Fen öğretmen adaylarının sosyobilimsel konular hakkındaki kritik düşünme yetenekleri ve bu yetenekleri etkileyen faktörler. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü.
  • Aslan, O. Ve Tekin, N. (2019). Öğretmen adaylarının sosyobilimsel konulara yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1),133-141.
There are 2 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Aslı Dolunay 0000-0001-9175-7022

Şafak Uluçınar Sağır 0000-0003-3383-5330

Publication Date December 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Dolunay, A., & Uluçınar Sağır, Ş. (2022). Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Konulara Yönelik Farkındalıkları Ve Öğretimine Yönelik Yeterlilik Algılarının İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 84-97.
AMA Dolunay A, Uluçınar Sağır Ş. Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Konulara Yönelik Farkındalıkları Ve Öğretimine Yönelik Yeterlilik Algılarının İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. December 2022;11(2):84-97.
Chicago Dolunay, Aslı, and Şafak Uluçınar Sağır. “Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Konulara Yönelik Farkındalıkları Ve Öğretimine Yönelik Yeterlilik Algılarının İncelenmesi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11, no. 2 (December 2022): 84-97.
EndNote Dolunay A, Uluçınar Sağır Ş (December 1, 2022) Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Konulara Yönelik Farkındalıkları Ve Öğretimine Yönelik Yeterlilik Algılarının İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11 2 84–97.
IEEE A. Dolunay and Ş. Uluçınar Sağır, “Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Konulara Yönelik Farkındalıkları Ve Öğretimine Yönelik Yeterlilik Algılarının İncelenmesi”, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 11, no. 2, pp. 84–97, 2022.
ISNAD Dolunay, Aslı - Uluçınar Sağır, Şafak. “Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Konulara Yönelik Farkındalıkları Ve Öğretimine Yönelik Yeterlilik Algılarının İncelenmesi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11/2 (December 2022), 84-97.
JAMA Dolunay A, Uluçınar Sağır Ş. Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Konulara Yönelik Farkındalıkları Ve Öğretimine Yönelik Yeterlilik Algılarının İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2022;11:84–97.
MLA Dolunay, Aslı and Şafak Uluçınar Sağır. “Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Konulara Yönelik Farkındalıkları Ve Öğretimine Yönelik Yeterlilik Algılarının İncelenmesi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 11, no. 2, 2022, pp. 84-97.
Vancouver Dolunay A, Uluçınar Sağır Ş. Öğretmen Adaylarının Sosyobilimsel Konulara Yönelik Farkındalıkları Ve Öğretimine Yönelik Yeterlilik Algılarının İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2022;11(2):84-97.

Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)