Kur’an-ı
Kerim, indirilmeye başlandığı günden kıyamete kadar insanoğluna yol gösterici
bir rehber olacaktır. Kutsal kitabımız belirli bir çağa, belirli bir ırka
indirilmediği gibi belirli bir yaş grubuna mahsus da değildir. Bireyin, ahlaki
ve dini hayatının sağlam temellere oturtulması, çocukluğundan itibaren
verilecek eğitimle alakalıdır. Çocukların hayatını dinin temel kaynağı olan
Kur’an-ı Kerim’in ilkelerine göre sürdürmesi için algı düzeyine uygun ayetleri
okuyup anlayabilmesi gerekmektedir. Son yıllarda bu amaçla Din Kültürü ve Ahlak
Bilgisi derslerinde ayetle öğretim tekniği ön plana çıkarılmış ve ders
kitaplarında ayet çevirilerine yer verilmiştir. Çalışmanın iskeletini oluşturan
saha araştırmasında, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 4. ve 5. sınıf ders
kitaplarında yer alan ayet çevirilerinin öğrenci algı düzeylerine uygun olup
olmadığı incelenmiştir. Yapılan inceleme sonucunda, ders kitaplarındaki ayet
çevirilerinin çocukların algı düzeyine uygun olmadığı görülmüştür.
Quran will be
leading lights for humankind since it has been send down unto. Our holly book
didn’t send down unto specific era or specific nation and it isn’t pertain to
an age group. Putting on a healthy foot of individual moral and religious life
is related to education which is given in childhood. The main source of
religion in the lives of children by the principles of the Quranic verses to
read and understand the need to maintain the appropriate level of perception.
For this purpose, verse teaching technique has been highlighted in recent years
in Religious Culture and Ethics lessons and verse translations are included in
lesson books. In the field survey which is scope of article, levels of student
perception has been examined to find out, whether it is appropriate
translations of the verses in primary education religious culture and ethics at
4th and 5th grade school books. As a result of examination; translation of
verses which included in lesson books hasn’t been understood by any student.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 2 |