Genel
eğitimde olduğu gibi özel eğitimde de öğrenme-öğretme ve değerlendirme
sürecinde en çok başvurulan kaynaklardan birisi ders kitaplarıdır. Özel eğitime
ihtiyaç duyan bireyler için din öğretimine yönelik ders kitabının
hazırlanmasında gerekli özen gösterilmelidir. Ders kitaplarının öğretim
programı çerçevesinde, eğitim ve öğretimi etkili kılacak şekilde hazırlanması
temel şarttır. Bu araştırmada Özel Eğitim Mesleki Eğitim Merkezi (Okulu) Din
Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders Kitabı içerik, görsel, dil-anlatım, etkinlikler
ve değerlendirme çalışmaları açılarından değerlendirilmek amacıyla doküman
taraması yapılarak betimsel açıdan incelenmiştir. Elde edilen sonuçlar Özel
Eğitim Mesleki Eğitim Merkezi (Okulu) Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Ders
Kitabında uygulamaya yönelik bir takım eksiklikler olduğuna ve ders kitabının
tekrar gözden geçirilmesi gerektiğine işaret etmektedir.
As
in general education, textbooks are one of the most applied resources in the
process of learning teaching and evaluation in special education. Necessary
attention should be paid to the preparation of the textbook for the teaching of
religion for individuals who need special education. During the preparation of
the textbooks, it is the basic condition that they are well prepared in the
framework of the curriculum so that the education and training is effective.
In this research, religious
culture and moral knowledge textbook of special education vocational education
center (School) was examined from a descriptive point of view after the
document scanning in order to interpret the textbook from the perspective of
content, visuality, expression, activities and evaluation studies.
The
results obtained indicate that there are some shortcomings in the implementation
of the religious culture and moral knowledge textbook for the special education
vocational education and it should be reviewed again.
Textbook The religious culture and moral knowledge Special Education The handicapped Religion
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 7, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 9 |