Tasavvuf
hâl ilmidir. Bu nedenle tasavvuf, her şeyden önce yaşanan hayatın tecrübî
sahasında asıl anlamını bulur. Bununla birlikte, bir ilim olma sürecinde, bu
tecrübî saha da kavramsal düzeyde karşılığını bulmaya başlamıştır. Dolayısıyla
bu kavramlar, sûfînin yaşam ve düşünce kriterlerine göre bir anlam derinliği de
kazanmıştır. Bu sayede tasavvuf, kendine has bir dile ve kavramsal zemine
kavuşmuştur. Öyle ki bu kavramlar yalnız sûfîlerin anlayacakları bir yapı
kazanmış, sûfî olmayanlara da daima meçhul kalacak özel anlamlarla donanmıştır.
Fakat her bir kavramın hususi bir anlam kazanması da uzun bir sürecin
sonucudur. Zühd Dönemi’nden itibaren, yaklaşık dört yüz yıllık süreç, bir
kavramın geçirdiği anlamsal aşamaları göstermesi açısından özellikle önem arz
eder. Bu aşamalar, bizim görüşümüze göre somuttan soyuta doğru bir yol takip
etmiştir. Makalede, zühd örneği üzerinden, bu anlamsal dönüşüm takip edilmeye
çalışılacaktır. Kavramların anlamsal dönüşümlerini takip etmek, tasavvuf
tarihinin dönemsel farklarını, sûfî karakterinin ruhsal gelişim sürecini ve
tasavvufun teorik düzeydeki açılımının sebeplerini daha iyi analiz edebilmek
açısından önem arz etmektedir.
Sufism
is a situation science. For this reason, before anything else, sufism finds its
true meaning in the experiential area of life. However, in the process of becoming
a science of theology, this experiential field has also begun to find its counterpart at the conceptual level. Because
of that, these concepts have gained a depth of meaning according to sufi's life
and thought criteria. In this way, sufism has reached its own language and
conceptual ground. Such that, these
concepts have gained a structure that only the sufis can understand; and they
have been equipped with special meanings that remain unknown for the non-sufi
always. But it is the result of a long period that each concept acquires a
specific meaning. From the beginning period on Zühd, the process of about four
hundred years are particular importance in point of showing the semantic stages
of a concept. These stages, according to our opinion, have followed a course
that proceeded from concrete to abstract. In the article, this semantic
transformation will be tried to be followed up on the zuhd example. To follow
the semantic transformations of concepts is important in terms of better
analyzing the periodic differences of the sufism history, the spiritual
development process of the sufi character, and the reasons for the expansion of
sufism to the theoretical level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 11 |