Amaç: Çalışmamızda aile hekimliğinde
saha eğitimini ve özgün bir model olan eğitim aile sağlığı merkezlerini uzmanlık
öğrencilerinin penceresinden ele aldık. Aile hekimliği asistanlarının bilgi, beklenti
ve düşüncelerini irdeleyerek, saha eğitiminde gelecek perspektifine ışık
tutmaya çalıştık.
Materyal ve Metot: Çalışmamız 36
farklı hastanede tam zamanlı uzmanlık eğitimi alan aile hekimliği asistanlarına
yapılmıştır. Gönüllülük esasına dayalı ve katılımcıların doldurduğu anket çalışmasıdır.
Sayısal
verileri içeren soruların analizinde ortalama ve standart sapma, frekans ve
oran değerleri, nitel verilerin analizinde ki‐kare testi kullanıldı. Açık uçlu
sorulardan elde edilen veriler kategorize edilerek değerlendirilmiştir.
Bulgular: Çalışmamıza aile hekimliği
uzmanlık eğitimi alan toplam 200 kişi katılmıştır. Katılımcılar 24‐
47 yaş
aralığında olup yaş ortalaması 28,6 ± 2,9’dur. Çalışmaya katılanların yüksek
oranda %87,5 (n=175) aile hekimliği asistanı olmaktan memnun oldukları görüldü.
Katılımcıların %81’i (n=162) aile hekimliği uzmanlık eğitimi süresinin yeterli
olduğunu belirtmiştir. Eğitim aile sağlığı merkezi (EASM) hakkında yeterli
bilgiye sahip olanların oranı %36,5 (n=73) olarak saptandı. Uzman olduktan
sonra aile hekimliği saha eğitiminin bir parçası olmak isterim diyenlerin oranı
%76,5 (n=153) olarak bulundu. Çalışmaya katılanların %89,5’inin (n=179) eğitim
sorumlusunun aile hekimliği uzmanı olduğu belirlendi. Çalışmaya katılanlardan
saha eğitimini EASM’ de geçirenler %36 (n=72) olarak bulundu. Saha eğitiminin
EASM ve hastane polikliniklerinde verilmesi gerektiğini düşünen katılımcıların
oranı %36 (n=72) olarak bulundu.
Sonuç: Çalışmamızda, aile hekimliği
uzmanlık öğrencilerinin büyük oranda, uzmanlık eğitimindeki saha eğitiminin
EASM’de verilmesi gerektiği ancak hastane aile hekimliği polikliniklerindeki
uygulama eğitimlerinin de devam etmesi yönünde kanaate sahip oldukları
belirlendi. Uzmanlık eğitim süresinin mevcut haliyle üç yıl olarak devam etmesi
çoğunluk tarafından kabul gördüğü ve aile hekimliği uzmanlık öğrencilerinin,
standart bir eğitici eğitiminden geçtikten sonra saha eğitiminin bir parçası olmaya
istekli oldukları belirlendi.
Objectives: In our research, we considered the subject
of on‐site training of family medicine and a unique model called ‘’training
family health centers’’ from the aspect of residents. We tried to shed light on
the future perspective on site‐training by examining the expectations,
information, and opinions of family medicine residents.
Materials and Methods: After taking the ethical approval, the research
was done with the family medicine residents taking full time career training.
The participants filled out a questionnaire and the research is based on
voluntariness. In the analysis of queries involving numerical data, average and
standard deviation, frequency and ratio values were used, and chi‐square test
was used in the analysis of qualitative data. Data obtained from open‐ended
questions were evaluated by being categorized.
Results: Our work was conducted with 200
participants having family medicine resident training in 36 different
hospitals. The participants were in the age range of 24‐27 and the average age
was 28.6+2.9. It has been seen that 87.50% (n=175) of the participants joining
were pleased to be a family medicine resident. 81% of the participants
indicated that the period of education was enough. The ratio of the participants
who have enough information about a training family health center has been
determined as 36%(n=73). The percentage of the ones who said “I want to be a
part of on‐site training after the specialization’’ was 76.50% (n=153). Of the
participants 89.50% had a family physician clinic head. The percentage of the
participants who spent their on‐site training in ‘’training family health
centers’’ was found as 36%. The percentage of the participants who think that ’’on‐site
training education’’ should be given in ‘’training family health centers’’ and
hospital clinics is 36%.
Conclusion: In our research, it was determined that
family medicine residents mostly thought that onsite training should be given
at training family health centers, but that the training at family medicine
outpatient clinics located in hospitals
should continue. It was accepted by the majority that the duration
of the residency should last for three
years. Residents were willing to become a part of on‐site training
after they had completed standard training.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 28, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 18 Issue: 3 |