Aim: Physical activity is defined as the total body
movement that occurs with the contraction of skeletal muscles, which increases
energy expenditure on the basal level. Regular physical activity
contributes to both to health promoting and regulation of body composition by
helping to reduce the increased fat mass that brings many diseases. In
addition, studies in the geriatric population have shown that regular physical
activity improves mental functioning. The aim of this study is to
investigate whether there is a relationship between physical activity status
and achievement status of university students.
Method: 94 students in Necmettin Erbakan University
Faculty of Health Sciences at first class were included in this
study. Participants were evaluated according to age, gender, academic
achievement score (AAS), physical activity level, body mass index
(BMI). The academic achievement score is based on the grade point average and the level of physical activity is
assessed by the International Physical Activity Questionnaire-short form
(IPAQ). The obtained data were analyzed with SPSS 21 program.
Results: The average age of participants was 20, the
average of AAS was 2,54, and the average of BMI was 21,4. According to the
rates of BMI, 8,5% is overweight and obese student is absent. The average
of AAS of female students is 2,62, and that of males is 2,37. As a result
of the statistical analysis, the AAS of female students were significantly higher
than male students (p = 0,01).There was no statistically significant
relationship between UFAA and AAS. However, there is statistically a weak
negative relationship between BMI and AAS.
Conclusion: In this study, it is
stated that keeping the BMI at the normal limits by increasing the level of
physical activity may improve the physical and mental well-being of the
students and may positively contribute to their academic achievement.
Amaç: Fiziksel
aktivite, bazal seviyenin üstünde enerji harcanmasını arttıran, iskelet
kaslarının kontraksiyonu ile oluşan vücut hareketlerinin tamamı olarak
tanımlanır. Düzenli fiziksel aktivite hem sağlığı geliştirici yönde katkı
sağlar, hem de birçok hastalığı beraberinde getiren artmış yağ kitlesini
azaltmaya yardımcı olarak vücut kompozisyonun düzenlenmesine katkıda bulunur.
Ayrıca geriatrik popülasyonda yapılan çalışmalar ile düzenli fiziksel
aktivitenin zihinsel fonksiyonları geliştirdiği gösterilmiştir. Bu çalışmanın
amacı üniversite öğrencilerin fiziksel aktivite durumları ile başarı durumları
arasında bir ilişki olup olmadığını araştırmaktır.
Yöntem: Bu çalışmada
Necmettin Erbakan Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi birinci sınıf
öğrencilerinden 94 kişi çalışmaya dahil edilmiştir. Katılımcılar yaş, cinsiyet,
akademik başarı puanı (ABP), fiziksel aktivite düzeyi (FAD), vücut kitle indeksi (VKİ) yönünden
değerlendirilmişlerdir. ABP için not ortalaması baz alınmıştır. FAD ise
Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi-kısa form (International Physical
Activity Questionnaire, IPAQ) ile değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler SPSS
21 programı ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Katılımcıların
yaş ortalaması 20, başarı puan ortalamaları 2,54, VKİ ortalamaları 21,4’tür.
VKİ oranlarına bakılırsa %8,5’i fazla kilolu olup, obez öğrenci yoktur. Kız
öğrencilerin ABP’si 2,62, erkeklerinki ise 2,37’dir. Yapılan istatistiksel
analiz sonucunda kız öğrencilerin ABP’si erkek öğrencilerinkine göre anlamlı
olarak daha yüksektir (p=0,01). IPAQ ile ABP arasında istatistiksel olarak
anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Ancak VKİ ile ABP arasında istatistiksel
olarak ters yönlü zayıf bir ilişki vardır.
Sonuç: Bu
çalışmada, fiziksel aktivite düzeyi artırılarak VKİ’nin normal sınırlarda
tutulması öğrencilerin bedensel ve ruhsal iyilik hallerini geliştirip, akademik
başarılarına olumlu katkı sunabileceği belirtilmektedir.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.