SAĞLIK
PROFESYONELİ VE ÖĞRENCİLERİNİN YAŞLILARA YÖNELİK TUTUMLARI; SİSTEMATİK DERLEME
ÖZET
Giriş:
Dünyada olduğu gibi, Türkiye'de yaşlı nüfusu diğer yaş gruplarına göre daha
hızlı bir şekilde artmaktadır. Yaşlılık döneminde kronik ve dejeneratif
hastalıkların ilerleyen yaşa paralel olarak artması nedeniyle, yaşlıların
tedavi ve bakım gereksinimleri yaşamın diğer dönemlerine göre fazladır. Sağlık profesyoneli,
sağlık bakım kalitesinin belirlenmesinde önemli bir rol oynamaktadır. Yaşlılar
ve yaşlanmaya karşı olumsuz tutumlar, yaşlılara sağlanan sağlık hizmetlerinin
kalitesinin azalmasına neden olmaktadır.
Amaç:
Bu çalışmanın amacı, Türkiye'deki sağlık profesyoneli ve öğrencilerinin yaşlıya
yönelik tutumunu araştıran çalışmaları tanımlamak ve sistematik olarak gözden
geçirmektir.
Yöntem:
Türk sağlık profesyonelleri ve öğrencilerinin
yaşlılara yönelik tutumlarına değerlendiren İngilizce ve Türkçe yayınları
kapsayan sistematik bir veri tabanı araştırması gerçekleştirildi.
Bulgular
ve Tartışma: İncelenen
araştırmaların çoğunluğu sağlık profesyoneli ve
öğrencilerinin yaşlılara yönelik tutumlarını olumlu olarak bildirmiştir. Araştırmalar, yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi,
yaşlı ile yaşama ve çalışma deneyiminin tutum üzerindeki etkisini sık olarak
değerlendirmiştir. Fakat çalışmalarda bu değişkenlerin tutum üzerine etkisi
karşılaştırıldığında, sonuçların tutarlı
olmadığı görülmektedir. Ayrıca çalışmalar yaşlılara yönelik öğrencilerin
pozitif tutumlarının geliştirilmesi gerektiğini vurgulamaktadır. Son 50 yıldır sağlık hizmetleri uzmanları ve öğrencilerinin yaşlılara yönelik tutumlarının
belirlenmesine yönelik ilgi giderek artmaktadır. Fakat tutumlar ile ilgili
yapılan çalışmalardan elde edilen sonuçlar tartışmalıdır.
Sonuç:
Çalışmaların sonuçlara göre, sağlık profesyonelinin yaşlılara yönelik tutumları
konusunda daha kapsamlı çalışmalar yapılması önerilebilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.