Objective: Roles can shape the life of men and women, change with in the historical process, or differ between cultures from birth. Gender difference becomes much deeper in this sense than any difference. This study aims to evaluate the gender perceptions of male university students.
Methods: This is an cross-sectional study. The sample of the study consisted of 267 students in a male dormitory in Aydın. Data were collected by questionnaire form and Gender Perception Scale. The criteria for participation in the study were determined as being a university student, being a man and volunteering to participate in the research. The independent variables of the study are personal in formation, dependent variable is Gender Perception Scalescore. The meanage of the students are 19.98±2.55. The economic statusis medium level 52.1% and the family type is nuclear family 71.9%. The mother of 72.7% and the father of 49.4% have primary and lower education level. In the study, In the study, the mother of 88.8% does not work and the student's father of 74.2% works. In our study, the Cronbach’s Alpha value of the scale was found to be 0.908. In the evaluation of the data; descriptive statistical analysis, Student-t test, Anova, Kruskal Wallis tests were used.
Results: The averages core of the Gender Perception Scaleis 89.04 ± 16.67. In our study, the mean score of the Gender Perception Scale of the students whose mother was working, having nuclear family and a single-parent family was found to be high. No significant difference was found between the scores of class, economic situation, education of parents, father working status and Gender Perception Scale. There was no relationship between the ages of the students and the gender perception scales cores.
Conclusion: In study, the gender perception of the students whose mother was working, having a nuclear family and single-parent family was found to be high was found to be more positive. Based on these results, it can be suggested that male students who have large families and whose mothers do not work can be considered in terms of gender perception.
Amaç: Doğumdan itibaren roller kadın ve erkeğin yaşamını biçimlendirir, tarihsel süreç içinde değişim gösterebilir ya da kültürler arasında farklılıklar olabilir. Toplumsal cinsiyet farklılığı bu anlamda herhangi bir farklılıktan çok daha derin anlamlar kazanır. Bu çalışma erkek üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algılarının değerlendirilmesini amaçlamaktadır.
Yöntem: Çalışma kesitsel tipte bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini Aydın ilinde bir erkek yurdunda barınmakta olan 267 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanın verileri anket formu ve toplumsal cinsiyet algısı ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmaya katılma kriterleri üniversite öğrencisi olmak, erkek olmak ve araştırmaya katılmaya gönüllü olmak olarak belirlenmiştir. Araştırmanın bağımsız değişkenleri kişisel bilgiler, bağımlı değişkeni Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği puanıdır. Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 19.98±2.55 olup; %52.1’inin ekonomik durumu orta düzeyde, %71.9’unun aile tipi çekirdek aile; %72.7’sinin annesi ve %49.4’ünün babası ilkokul ve altı eğitim düzeyine sahiptir. Öğrencilerin %88.8’inin annesi çalışmamakta, %74.2’sinin babası çalışmaktadır. Çalışmamızda ölçeğin Cronbach’s Alpha değeri 0.908 olarak bulunmuştur. Verilerin değerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistiksel analizler, İki Örnekli T test, Anova, Kruskal Wallis testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği Puanları ortalaması 89.04±16.67’dir. Çalışmamızda çekirdek ve tek ebeveynli aileye sahip olan, annesi çalışan öğrencilerin Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği Puanları ortalaması yüksek bulunmuştur. Sınıf, ekonomik durum, anne ve baba eğitim, baba çalışma durumu ile Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği Puanları arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Öğrencilerin yaşları ile Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği Puanları arasında bir ilişki saptanmamıştır.
Sonuç: Çalışmamızda çekirdek ve tek ebeveynli aileye sahip olan, annesi çalışan öğrencilerin toplumsal cinsiyet algılarının daha olumlu olduğu bulunmuştur. Bu sonuçlar doğrultusunda geniş aileye sahip olan ve annesi çalışmayan erkek öğrencilerin toplumsal cinsiyet algısı açısından ele alınması önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.