Amaç: Emzirme sürecinde olan annelerin emzirme davranışlarını yönlendiren tutumlarının incelenmesi amacıyla uygulanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel olarak planlanan araştırma, Haziran 2017-Haziran 2018 tarihleri arasında bir üniversite hastanesinde gerçekleştirilmiştir. Gönüllü 307 anne ile tamamlanan çalışmada ‘Birey Tanılama Formu’ ve ‘Emzirme Tutumunu Değerlendirme Ölçeği’ kullanılmıştır. İstatistiksel olarak tanımlayıcı analizler yapılarak değişkenler arasında One Way Anova testi ve bağımsız gruplarda t testi kullanılmıştır.
Bulgular: Annelerin sosyo-demografik özellikleri doğrultusunda yaş ortalamasının 28±6 olduğu, %30,9±1’u liseden mezun olup ve %50,2±0,5’sinin çalıştığı saptanmıştır. Annelerin %72,3’ünün emzirme deneyimi olduğu, %28,8’inin bebeğini 13-18 ay emzirdiği, %28,4’ünün 19-24 ay emzirdiği belirlenmiştir. Annelerin %75,6’sı emzirme eğitimi almıştır. Emzirme eğitimi alan annelerin bu eğitimi %44.,6’sının sağlık personelinden, %6,8’inin aile büyüklerinden aldıkları saptanmıştır. Çalışmada emzirme tutumu değerlendirme ölçeği toplam puan ortalamasının 85.73±18 olduğu belirlenmiştir. Eğitim durumu ve emzirme süreleri ile ölçek toplam puanları arasında anlamlı bir fark saptanmıştır (p<0,05). İlkokul mezunu olan ve gebelik sayısı çok olan annelerin emzirme tutum puanının arttığı saptanmıştır.
Sonuç: Annelerin emzirme davranışlarını yönlendiren tutumlarının incelendiği çalışmada, emzirme eğitimini büyük oranda almış olmalarına rağmen emzirme tutumu değerlendirme ölçek puan ortalamaları düşüktür. Bu durumun örneklem grubunun az olmasından kaynaklanabileceği gibi emzirmeyi etkileyecek diğer biyolojik, psikolojik, sosyal, kültürel ve ekonomik etkenlerden kaynaklanabileceği düşünülmektedir. Annelerin ve anne adaylarının doğum öncesinden başlanarak emzirme davranış ve tutumlarının geliştirilmesi için gerekli eğitimler düzenlenmelidir.
Objective: It was applied to investigate the attitudes of the mothers in the breastfeeding process affecting their breastfeeding behaviors.
Method: The descriptive and cross-sectional study was conducted in a university hospital between June 2017 and June 2018. The study was completed with 307 mothers who volunteered to participate in the study. One way Anova test and independent t test were used among the variables.
Results: According to the socio-demographic characteristics of the mothers, the mean age was 28±6, 30.9±1% were graduated from high school and 50.2±0.5% were working. It was determined that 72.3% of the mothers had breastfeeding experience, 28.8% had breastfed their baby for 13-18 months and 28.4% had breastfed for 19-24 months. 75.6% of mothers received breastfeeding training. It was found that 44.6% of the mothers received breastfeeding training from health personnel and 6.8% from the family elders. Breastfeeding attitude assessment scale total score average was 85.73±18. There was a significant difference between educational status, breastfeeding time and total scale scores (p<0.05).
Conclusion: In the study, although the breastfeeding education was largely received, the mean scores of the breastfeeding attitude assessment scale were low. It is thought that this situation may be due to the low sample size and other biological, psychological, social, cultural and economic factors that may affect the attidues of mothers’ breastfeeding process. Breastfeeding trainings should be organized to developed breastfeeding behaviors and attitudes of mothers and expectant mothers starting before birth.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.