Objective: This study was conducted to examine peer victimization and self-esteem in children.
Methods: 13 secondary schools constituted the sample of the study. 1052 students from these secondary schools were selected from the population for the sample. The data were collected by using the “Personal Information Form”, “Peer Victimization Identification Scale-Adolescent Form”, and “Coopersmith Self-Esteem Inventory”.
Results: The correlations between the self-esteem score averages (SESA) and victimization score averages (VSA) was not found to be statistically significant in the study (p=0.431). The correlations between the peer victimization score averages (PVSA) and SESA were found to be highly positive statistically significant (p=0.012). Moreover, there was a moderate positive correlation between the VSA and PVSA (p<0.001).
Conclusion: Since the VPA and PVPA of students are high, families and school employees should be educated on peer victimization, children should be closely monitored and guided. Furthermore, families of the students determined as bullies and victims should be visited, and the source of the problem should be examined more closely. Since the SEPA of students is at a medium level, training, courses and positive feedbacks should be provided by families, teachers and nurses to increase their self-esteem and they should be guided when required.
Amaç: Bu araştırma, çocuklarda akran zorbalığı ve benlik saygısının incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini 13 ortaokul oluşturmuştur. Bu ortaokullardan evrenden örnekleme, 1052 öğrenci seçilmiştir. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu”, “Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği-Ergen Formu”, “Coopersmith Benlik Saygısı Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Araştırmada benlik saygısı puanı ortalamaları (BSPO) ile kurban olma puan ortalamaları (KOPO) arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır (p=0.431). Akran zorbalığı puan ortalamaları (AZPO) ile BSPO arasında yüksek düzeyde pozitif yönde bir ilişki vardır (p=0.012). Ayrıca KOPO ile AZPO arasında orta düzeyde pozitif yönde bir ilişki vardır (p<0.001).
Sonuç: Öğrencilerin KOPO ve AZPO yüksek olduğundan, ailelerine ve okul çalışanlarına akran zorbalığı konusunda eğitim verilmeli, çocuklar yakından gözlenmeli rehberlik edilmeli, ayrıca zorba ve kurban olarak belirlenen öğrencilerin ailelerine ev ziyaretleri yapılarak sorunun kaynağı daha yakından gözlenmelidir. Öğrencilerin BSPO orta düzeyde olduğundan, benlik saygılarını yükseltecek eğitimler, kurslar, olumlu geri bildirimlerin aileler, öğretmenler ve hemşireler tarafından verilmeli ayrıca gerektiğinde rehberlik sağlanmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.