Kardiyovasküler hastalıklar hem gelişmiş hem de gelişmekte olan ülkeler arasında en sık görülen mortalite ve morbidite nedeni arasında yer almaktadır. Kardiyovasküler hastalıkların kontrolü ve yönetiminde en önemli bileşenlerin hasta eğitimi ve taburculuk sonrası izlem olduğu belirtilmektedir. Davranış değişikliği ve sağlıklı bir yaşam tarzı sağlama konusunda yapılan planlı ve düzenli hasta eğitimi tedaviye uyumu, öz bakımı ve yaşam kalitesini arttırmaktadır. Geçmişte yüz yüze, kitapçık ve broşür vb. ile sınırlı olan hasta eğitimi tüm dünyada her geçen gün internet kullanan bireylerin sayısının artmasıyla birlikte web tabanlı eğitim haline getirmiştir. Web tabanlı eğitim ile zaman ve mekân kısıtlaması olmaksızın görüntülü, sesli ve yazılı iletişimin aynı anda sağlanabilmesi, tekrarlanabilir olması, aynı durumu yaşamış bireylerin deneyimlerinden faydalanmalarını sağlayan sosyal bir ortamın yaratılması ve geniş kitlelere ulaşmanın mümkün olması bu eğitim yönteminin kullanılabilirliğini ve önemini arttırmıştır. Bu derlemenin amacı web tabanlı eğitimin tasarımı ve içeriği ve web tabanlı eğitimin avantaj ve dezavantajları konusunu irdelemek ve kardiyovasküler hastalık yönetiminde web ortamında yapılan eğitimlerin etkinliğini literatür doğrultusunda değerlendirmektir.
Cardiovascular diseases are among the most common causes of mortality and morbidity among both developed and developing countries. It has been reported that the most important components in the control and management of cardiovascular diseases are patient education and follow-up after discharge. If patient education is provided planned and regularly for behavioral change and a healthy lifestyle, it increases the compliance to treatment, self-care and quality of life in cardiovascular diseases. The patient education, which was limited with face-to-face education, booklets and brochures etc. in the past, has made web-based education with the constantly increasing number of internet users all around the world. The facts that it is possible to provide visual, audio and written communication at the same time without any time and space restrictions, it is repeatable, it is possible to create a social environment that enables individuals, who have experienced the same situation, to benefit from each other’s experiences, and to reach wide masses with the Web-based education, have increased the usability and importance of this education method. The aim of this compilation is to scrutinize the design and content of web-based education and the advantages and disadvantages of it and to evaluate the effectiveness of education provided through web in cardiovascular disease management in line with the literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Publication Date | May 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.