Amaç: Bu çalışma, ebelik bölümü öğrencilerinin ebelik mesleğine bakış açılarının ve gelecekten beklentilerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı olarak, Nisan-Mayıs 2018 tarihleri arasında, Aydın İlindeki bir devlet üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesi ebelik bölümü öğrencileriyle yapılmıştır. Araştırmanın evrenini, ebelik bölümünde 2017-2018 eğitim yılında öğrenim gören toplam 349 öğrenci, örneklemini ise çalışmaya katılmayı kabul eden 162 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri “Veri Toplama Formu” ile toplanmıştır. Veriler Statistical Package for the Social Sciences 24.0 programı ile değerlendirilerek sayı, yüzde, ortalama, standart sapma dağılımları verilmiştir.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %45.7’si 21-22 yaş aralığında idi. Öğrencilerin %38.9’u iş olanağı yüksek olduğu ve %22’si puanı bu bölüme yettiği için, %63'ü kendi isteği ile ebelik bölümünü seçtiği belirlendi. Çalışmaya katılan öğrencilerin %51.8’inin mezun olduktan sonra hastane ya da aile sağlığı merkezlerinde çalışmak istedikleri saptandı. Öğrencilerinin %44.2’si ülkemizde ebelik mesleğinin gelişimini yeterli/kısmen yeterli gördüğünü, %86.4’ü ebelik bölümünde eğitime başladıktan sonra mesleğe bakış açısının olumlu yönde değiştiğini, %71’i mesleğin kişilik özelliklerine uygun olduğunu, %54.3’ü mesleki anlamda geleceğe bakış açısının olumlu olduğunu ve %49.4’ü ebelik mesleğinin ileride herkes tarafından tercih edilmek istenen bir meslek olacağını bildirdi.
Sonuç: Araştırma sonucunda öğrencilerin büyük çoğunluğunun bölüm tercihlerini bilinçli yaptıkları, tercihlerinde mesleğin iş olanaklarının olması ve puanlarının düşük olmasının etkili olduğu, eğitim ile mesleğe olumlu bakış açısı geliştirdikleri, mesleğin geleceği ile ilgili olumlu düşüncelerinin olduğu ve mesleğin zorluklarının farkında oldukları sonucuna varılmıştır.
Objective: This study was carried out to determine the perspectives of midwifery students about the midwifery profession and their expectations from the future.
Methods: Descriptively, the study was conducted between April and May 2018 with the midwifery department students of the health sciences faculty of a state university in Aydın. The population of the study consisted of 349 students studying in the midwifery department in the 2017-2018 academic year, and the sample of 162 students who agreed to participate in the study. The data of the study were collected using the "Data Collection Form". The data were evaluated using the Statistical Package for the Social Sciences 24.0 program, and distributions of numbers, percentages, mean and standard deviations were given.
Results: 45.7% of the students participating in the study were in the 21-22 age range. It was determined that 38.9% of the students had a high job opportunity and 22% of them had enough points for this section, 63% chose the midwifery department voluntarily. It was determined that 51.8% of the students participating in the study wanted to work in hospitals or family health centers after graduation. 44.2% of the students think that the development of the midwifery profession is sufficient/partially sufficient in our country, 86.4% of them think that their perspective on the profession has changed positively after starting the midwifery department, 71% is suitable for the personality traits of the profession, 54.3%'ü their professional perspective was positive and 49.4% stated that the midwifery profession would be preferred by everyone in the future.
Conclusion: As a result of the study, it was concluded that the majority of students made their choice of departments consciously, that their choice was job opportunities and their low scores were effective, they developed a positive perspective on education and the profession, they had positive thoughts about the future of the profession, and they were aware of the difficulties of the profession.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.