Objective: The purpose of this research is to evaluate the effect of planned education on life and sleep quality given to children with epilepsy.
Method: The study was conducted as a quasi-experimental study with a total of 74 epileptic children, 37 of whom were intervention and 37 of whom were controls between 2nd of June-2nd of November 2017 at Manisa Celal Bayar University Hospital, Turkey. Planned education and written education material were provided to the intervention group. One month after the first questionnaire (pretest) application, the second questionnaire form (posttest) was applied to both groups. At the end of the study, education, and written education material (education booklet) were provided to the control group. Child Introduction Form, The Generic Children's Life Quality Measure, KINDL Epilepsy Related Quality of Life Module for Children, Pittsburgh Sleep Quality Index were used to collect research data.
Results: It was found that the intervention group's Generic Children's Life Quality Measure posttest average scores were higher than their pretest average scores and the difference between them was significant (p<0.05). It was found that the Pittsburgh Sleep Quality Index posttest average scores of the intervention group were lower than the pretest average scores, the sleep quality of children increased and the difference between them was significant (p<0.05).
Conclusion: Pediatric nurses should increase life and sleep quality of child by planning and ensuring the continuity of education for child evaluating child's level of knowledge about the disease, his/her perception form, and compliance with treatment.
-
-
The authors would like to thank the children who took part in this study
Amaç: Bu araştırmanın amacı, epilepsili çocuklara verilen planlı eğitimin yaşam ve uyku kalitesine etkisini değerlendirmektir.
Yöntem: Çalışma, 2 Haziran-2 Kasım 2017 tarihleri arasında Türkiye'de Manisa Celal Bayar Hastanesi'nde 37'si deneysel, 37'si kontrol olmak üzere toplam 74 epileptik çocuk ile yarı deneysel bir çalışma olarak gerçekleştirildi. Deney grubuna planlı eğitim ve yazılı eğitim materyali verildi. Birinci anket formu (ön test) uygulamasından bir ay sonra her iki gruba da ikinci anket formu (son test) uygulandı. Çalışma sonunda kontrol grubuna eğitim ve yazılı eğitim materyali (eğitim kitapçığı) verildi. Araştırma verilerinin toplanmasında Çocuk Tanıtım Formu, Genel Çocuk Yaşam Kalitesi Ölçeği, KINDL Epilepsili Çocuklar İçin Yaşam Kalitesi Modülü, Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeksi kullanıldı.
Bulgular: Deney grubunun Genel Çocuk Yaşam Kalitesi Ölçeği son test puan ortalamalarının ön test puan ortalamalarından yüksek olduğu ve aradaki farkın anlamlı olduğu bulundu (p<0.05). Deney grubunun Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeksi sontest ortalama puanlarının öntest ortalama puanlarından düşük olduğu, çocukların uyku kalitelerinin arttığı ve aradaki farkın anlamlı olduğu bulundu (p<0,05).
Sonuç: Pediatri hemşireleri, çocuğun hastalıkla ilgili bilgi düzeyi, algılama biçimi ve tedaviye uyumunu değerlendirerek çocuğa yönelik eğitimin planlanması ve sürekliliğinin sağlanması yoluyla çocuğun yaşam ve uyku kalitesini artırmalıdır.
-
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Early Pub Date | October 1, 2023 |
Publication Date | September 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.