Primary school education, which begins after preschool education, is one of the most important stages in which academic foundations are laid. Classroom teachers play the most important role at this stage. Nowadays, from time to time, the issue of branch teachers teaching some courses at the primary school level comes to the agenda and there is a debate. Therefore, this study aims to determine the thoughts of classroom teachers on this issue, which attracts the attention of many segments such as educators, administrators and policy makers. The study was conducted with a case study from qualitative research methods. In terms of understanding the dynamics in education, the opinions of classroom teachers who actively work in the field are important. In this respect, this study includes the opinions of five classroom teachers with the title of head teacher, five specialist classroom teachers and five classroom teachers who do not yet have a career title. Interviews were conducted face-to-face using a semi-structured interview form. The data were analyzed with descriptive analysis and these opinions were frequently quoted in the findings. At the end of the study, classroom teachers stated that it would be more productive for branch teachers to teach primary school courses such as physical education and games, music, visual arts, religious culture and ethics, and foreign language; however, branch teachers may have difficulty in connecting with primary school students and may have difficulties in recognizing and understanding them. At the end of the study, based on the opinions of classroom teachers, it was suggested to conduct quantitative and mixed design studies on the subject, to get opinions from branch teachers, and to discuss the issue by bringing it to the agenda in education councils. It is very important for the future of the society that the decisions to be taken on education, which is the basis for shaping the future, are evaluated in depth and the long-term consequences are taken into consideration.
Okul öncesi eğitiminden sonra başlayan ilkokul eğitimi akademik temellerin atıldığı en önemli aşamalardan biridir. Bu aşamada en önemli rol sınıf öğretmenlerinindir. Günümüzde zaman zaman ilkokul düzeyinde bazı derslere branş öğretmenlerinin girmesi konusu gündeme gelmekte ve bir tartışma söz konusu olmaktadır. Dolayısı ile bu çalışma ile eğitimci, yönetici, politika yapıcı gibi birçok kesimin dikkatini çeken bu konu üzerine sınıf öğretmenlerinin düşüncelerini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile gerçekleştirilmiştir. Eğitimdeki dinamiklerinin anlaşılması bakımından sahada aktif görev yapan sınıf öğretmenlerinin konu ile ilgili görüşleri önemlidir. Bu bakımdan bu çalışmada beş başöğretmen unvanına sahip sınıf öğretmeni, beş uzman sınıf öğretmeni ve beş de henüz kariyer unvanı bulunmayan sınıf öğretmeninin görüşleri yer almaktadır. Görüşmeler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile yüz yüze gerçekleştirilmiştir. Veriler betimsel analiz ile çözümlenmiş ve bulgularda sıklıkla bu görüşlerden alıntılar yapılmıştır. Çalışma sonunda sınıf öğretmenleri ilkokul derslerinden beden eğitimi ve oyun, müzik, görsel sanatlar, din kültürü ve ahlak bilgisi, yabancı dil gibi derslere branş öğretmenlerinin girmelerinin daha verimli olabileceğini ancak; branş öğretmenlerinin ilkokul öğrencileri ile bağ kurmakta güçlük çekebilecekleri, onları tanıyabilme ve anlayabilmede zorlanabileceklerini belirtmişlerdir. Çalışma sonunda sınıf öğretmenlerinin görüşlerinden yola çıkarak konu üzerine nicel ve karma desende çalışmalar yapılması, branş öğretmenlerinden görüşler alınması ve konunun eğitim şuralarında gündeme getirilerek tartışılması önerilmiştir. Zira geleceğin şekillenmesine temel teşkil eden eğitim üzerine alınacak kararların derinlemesine değerlendirilmesi ve uzun vadedeki sonuçlarının dikkate alınması toplumun geleceği için oldukça önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | June 12, 2024 |
Acceptance Date | June 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 1 |