Günümüzde işletmelerin içinde bulunduğu rekabet ortamı yirminci yüzyıla kıyasla daha dinamik ve daha karmaşıktır. Yaşadığımız yüzyılda ekonomik, sosyal ve teknolojik alanda meydana gelen gelişmeler pazarların küreselleşmesine, uluslararası rekabetin değişmesine yol açmıştır. Bu nedenle işletmeler bu rekabet ortamında etkili stratejiler geliştirmenin ve rekabet üstünlüğü elde etmenin yollarını bulmalıdırlar.
İşletmelerin gerek ulusal gerekse uluslararası alanda rekabet üstünlüğü elde etmeleri, tüketicilerin artan ve giderek sınırsızlaşan ihtiyaç ve isteklerini rakiplerinden farklı ve ekonomik bir şekilde karşılamalarına, hatta bizzat ihtiyaç ve istekleri yönlendirebilmelerine bağlıdır. Bu durum ise işletmeleri; hızlı, esnek, yenilikçi, yaratıcı ve küresel olmaya zorlamaktadır.
Today, competitive environment is more dynamic and complex than 2ost century. in 21 st century, changes in economical, social and technological area lead globalization of markets and change of international competitiveness. Therefore businesses find ways of developing effective strategies and gaining competitive advantage in this competitive area.
To have a competitive advantage for businesses either national or international area depends on meeting Jncreasing and un limited customer needs and desires as different and more economical than their competitors, also directing needs and desires. 'This situations push businesses to be faster, flexible, innovative, creative and global.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2002 |
Submission Date | January 31, 2002 |
Published in Issue | Year 2002 Volume: 18 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License since 2023.