Metaverse has been attracting the attention of all segments as an intriguing discussion and research topic lately. The source of this interest in the virtual universe is the digitalization process accelerated by the Covid-19 pandemic, with the realization of many activities from education to health, from business to social life in digital environments, and future scenarios shaped by the investments made by companies around the world in Metaverse. Although it has not yet completed its development, Metaverse, considered the three-dimensional version of the internet, is expected to revolutionize almost every sector. Based on the literature review method, this study aims to evaluate the Metaverse from the perspective of business practices by examining the activities of leading companies from various countries in the virtual universe. Within the scope of the study, the activities of the leading companies from the United States, China, South Korea, Japan, Germany, France, England, and Italy in the Metaverse and the applications they plan to realize in the near future are included. Due to the examination of current business activities in the study, besides academic resources, technology news and blogs, and websites of businesses are used, and an evaluation is presented through worldwide applications. The evaluation shows that Metaverse is rapidly transforming businesses on the axis of digitalization, and future scenarios indicate that business practices will change beyond our dreams shortly.
Metaverse, son zamanlarda merak uyandıran bir tartışma ve araştırma konusu olarak tüm kesimlerin dikkatini çekmektedir. Sanal evrene olan bu ilginin kaynağını Covid-19 pandemisi ile eğitimden sağlığa, iş dünyasından sosyal hayata kadar birçok faaliyetin dijital ortamlarda gerçekleşmesi ile hız kazanan dijitalleşme süreci ve dünya çapında şirketlerin Metaverse’e yaptığı yatırımlar doğrultusunda şekillenen gelecek senaryoları oluşturmaktadır. Henüz gelişimini tamamlamamış olsa da internetin üç boyutlu versiyonu olarak kabul edilen Metaverse’ün hemen hemen her sektörde devrim yaratması öngörülmektedir. Bu çalışma, literatür taraması yöntemine dayanarak çeşitli ülkelerden öncü şirketlerin sanal evrendeki faaliyetlerinin incelenmesi yoluyla Metaverse’ün işletmecilik uygulamaları perspektifinden değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında Amerika Birleşik Devletleri, Çin, Güney Kore, Japonya, Almanya, Fransa, İngiltere ve İtalya’dan öncü şirketlerin Metaverse’deki faaliyetlerine ve yakın gelecekte gerçekleştirmeyi planladıkları uygulamalara yer verilmektedir. Çalışmada güncel işletme faaliyetlerinin incelenmesi nedeniyle akademik kaynakların yanı sıra teknoloji haberleri ve blogları ile işletmelerin web sitelerinden de yararlanılarak dünya çapındaki uygulamalar üzerinden bir değerlendirme sunulmaktadır. Yapılan değerlendirme Metaverse’ün işletmeleri dijitalleşme ekseninde hızla dönüştürdüğünü göstermekte, gelecek senaryoları ise işletmecilik uygulamalarının yakın gelecekte hayallerimiz ötesinde değişeceğine işaret etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2023 |
Submission Date | January 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 24 Issue: 3 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License since 2023.