The aim of this research is to reveal the interactions between mothers and daughters in co-shopping. The research was carried out on mothers with girls between the ages of 12 and 18 who shop with their daughters. In the research, 337 women were reached by using the judgmental sampling technique. With the exploratory factor analysis, the constructs examined within the scope of the research were provided with structural validity. According to findings, the participant mothers go shopping with their daughters, attach great importance to being a role model, consider hedonic shopping and learn new brands from their daughters. Participants who feel 35 years and below shop more with their daughters, feel the hedonic aspect of shopping more intensely, and attach more importance to being a role model. Mothers who feel 35 years and below tend to be higher to have a similar style about products and be influenced by their daughter's style. Mothers with daughters in early adolescence and mothers with daughters in middle adolescence have significant differences between some co-shopping interactions. These interactions are having a similar style about the products, being a role model, purchasing against emotional reactions and postponing by assert logical arguments.
Co-shopping Hedonic Consumption Role Modelling Influence Strategies Reverse Consumer Socialization
Bu araştırmanın amacı, birlikte alışverişte anneler ile kızları arasında yaşanan etkileşimleri ortaya çıkarmaktır. Araştırma 12 ile 18 yaş arası kız çocuğu olan ve kızıyla alışveriş yapan anneler üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada yargısal örneklem tekniğinden yararlanılarak 337 kadına ulaşılmıştır. Açıklayıcı faktör analizi ile araştırma kapsamında incelenen yapıların yapısal anlamda geçerliliği sağlanmıştır. Sonuçlara göre, katılımcı anneler kızlarıyla birlikte alışverişe çıkmakta, alışveriş yaparken onlara rol model olmaya çok önem vermekte, alışverişin hedonik yönünü çok önemsemekte ve kızlarından yeni markaları öğrenmektedir. Hissettiği yaş 35 yaşın altında katılımcıların; kızlarıyla birlikte alışverişe çıkma, alışverişin hedonik yönünü daha yoğun hissetme, kızına rol model olma, ürünlerle ilgili kızıyla benzer stile sahip olma ve kızının tarzından etkilenme eğilimleri daha yüksektir. Erken ergenlik döneminde kızı olan anneler ile orta ergenlik döneminde kızı olan annelerin ürünlerle ilgili benzer stile sahip olma, rol model olma, duygusal tepkiler karşısında satın alma ve mantıksal argümanlar öne sürerek erteleme eğilimleri arasında anlamlı fark bulunmaktadır.
Birlikte Alışveriş Hedonik Tüketim Rol Model Olma Etkileme Stratejileri Tersine Tüketici Sosyalleşmesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Araştırma Makalesileri |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2023 |
Submission Date | February 3, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 24 Issue: 4 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License since 2023.