Green consumer behaviours play a significant role in the sustainability of natural resources. In this regard, pre-service science teachers are a key demographic to focus on, in addition to being young consumers themselves. Becausethey will introduce their future students to pro-environmental behaviour. Therefore, this study aimed to explore the effect of love of nature (with the following sub-dimensions: passion for nature (PN), intimacy with nature (IN), and commitment to nature (CN)) and environmental concern (EnC) on green purchasing behaviour (GPB), using a multidisciplinary perspective. In addition to this, the effect of love of nature on EnC was investigated.,. The participants of this study were 228 pre-service science teachers enrolled in freshman, sophomore, junior, and senior years. Data was collected using a questionnaire form with four parts which were demographic form, Love of Nature, Environmental Concern and Green Purchasing Behaviour Scales. Cronbach’s alpha and correlation coefficients and descriptive statistics were calculated and simple and multiple linear regression analysis and confirmatory factor analysises were also performed using SPSS 24 and MPLUS8 programs. Based on the analyses, it was found that IN had positive significant effects on EnC and GPB, CN had positive significant effects on EnC, and EnC had positive significant effects on GPB.
Yeşil tüketici davranışları, doğal kaynakların sürdürülebilirliğinde önemli bir rol oynamaktadır. Bu bağlamda, fen bilimleri öğretmen adayları odaklanılması gereken önemli bir demografik gruptur. Çünkü fen bilimleri öğretmen adayları genç tüketiciler olmalarının yanı sıra gelecekte öğrencilerine çevre yanlısı davranışları kazandırabileceklerdir. Bu nedenle, bu çalışmada multidisipliner bir bakış açısıyla doğa sevgisi (doğa tutkusu (DT), doğayla yakınlık (DY) ve doğaya bağlılık (DB) alt boyutları ile) ve çevresel kaygının (ÇK) yeşil satın alma davranışı (YSAD) üzerindeki etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıcadoğa sevgisinin çevresel kaygı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışmanın katılımcılarını birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıflara kayıtlı 228 fen bilimleri öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veriler demografik form, Doğa Sevgisi, Çevresel Kaygı ve Yeşil Satın Alma Davranışı ölçekleri olmak üzere dört kısımdan oluşan bir anketle toplanmıştır. SPSS 24 ve MPLUS8 programları kullanılarak Cronbach alfa ve korelasyon katsayıları ile tanımlayıcı istatistikler hesaplanmış ve basit ve çoklu doğrusal regresyon ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Analizlere göre DY'nin ÇK ve YSAD üzerinde, DB’in ÇK üzerinde ve ÇK'nin YSAD üzerinde pozitif anlamlı etkisinin olduğu bulunmuştur.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Consumer Behaviour |
Journal Section | Araştırma Makalesileri |
Authors | |
Publication Date | March 25, 2024 |
Submission Date | August 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 1 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License since 2023.