Bu çalışmada ilköğretim 8. sınıflarda kullanılan Türkçe ders kitabında ortaya çıkan toplumsal cinsiyet rolleri incelenmiştir. Çalışmanın materyalini ortaokullar ve imam hatip ortaokullarında kullanılan 8. Sınıf Türkçe ders kitabı oluşturmaktadır. Kitapta yer alan okuma metinlerinin ve resimlerin, toplumsal cinsiyet rollerinin belirlenmesi için Doküman Analizi yöntemi kullanılmıştır. Kitapta kullanılan metinler ve resimler incelendiğinde, kadın ve erkeklere sunulan toplumsal cinsiyet rollerinin, geleneksel anlayışın etkisinde kaldığı belirlenmiştir. İncelenen metinlerde ve resimlerde, erkeklerin kadınlardan karakter sayısı bakımından daha fazla yer aldığı, meslek rollerinde erkeklerin kadınlara oranla daha farklı ve çeşitli meslek grupları içerisinde sunulduğu ve aile içi rollerde kadınların daha fazla temsil edildiği belirlenmiştir. Kitaplarda ev işleriyle ilgili rollerde kadın evin içinde, erkek ise evin dışında ve evin geçimini sağlayan ve evin reisi konumunda olan aile bireyi olarak sunulmuştur. Kişilikle ilgili cinsiyet rollerinde ise kadınların hurafe inançlara sahip cahil oldukları; erkeklerin ise statü bakımından baskın ve gelenekçi yapıyı sürdüren bireyler oldukları gösterilmiştir. Çalışmanın sonucunda özellikle bu sınıf seviyesindeki olan gelişme çağındaki öğrencilere dönük kitaplar hazırlanırken metin seçiminde hassas olunması ve cinsiyetçilik bağlamında eşitlikçi yaklaşılması gerektiği belirtilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | MAKALELER |
Authors | |
Publication Date | May 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 16 |