Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluation of graduate theses about gifted children: Example of health sciences

Year 2023, , 30 - 34, 30.04.2023
https://doi.org/10.29228/anatoljhr.64127

Abstract

Aim: As the main purpose of this science, the students targeted in the field of health in Turkey are related to the department, method, sampling method, sample, sample, for example, what kind of appearance is considered and relative with what appears in any way and a sampling method.
Methods: In the research, the document review method, one of the qualitative research methods, was used in order to examine the theses in depth, while content analysis was used in the analysis phase. The research covers the years 1995-2021. Research data were obtained from 10 postgraduate theses registered in the database of YÖK Thesis Search Center. A total of 10 theses were included in the research.
Results: According to the research data; 5 of these theses are master's thesis, 3 of them are doctorate and 1 of them is specialization thesis. As a result of these postgraduate theses research, the studies were mostly given in the postgraduate (7) thesis type. In the research, mostly quantitative research methods were used. The simplest random sampling method (3) was used as the sample selection method. The majority of the sample group consisted of secondary school children (5). In the research with gifted children; labeling (2), empathy (2) and emotional intelligence (2) variables were discussed. It is also among the results that the studies mostly preferred the province of Ankara (7).
Conclusion: The result of the research showed that there is a need for more studies in our country where research on gifted children is insufficient.

References

  • Ataman, A. (2004). Özel eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
  • Baykoç Dönmez, N. (2009). Üstün ve özel yetenekli çocuklar ve eğitimleri. Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Bekiroğlu, A., & Levent, F. (2013). Üstün yeteneklilerin eğitiminde Türkiye için öneriler. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31-44.
  • Çağlar, D. (2004). Üstün zekâlı çocukların özellikleri. 1. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Makaleler. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Çitil, M., & Ataman, A. (2018). İlköğretim çağındaki üstün yetenekli öğrencilerin davranışsal özelliklerinin eğitim ortamlarına yansıması ve ortaya çıkabilecek sorunlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 185-231.
  • Dağlıoğlu, H., & Suveren, S. (2013). Okul öncesi dönem üstün yetenekli çocukların belirlenmesinde öğretmen ve aile görüşleri ile çocukların performanslarının tutarlılığının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 431-453.
  • Enç, M. (2005). Üstün beyin gücü gelişim ve eğitimleri. Ankara: Gündüz ve Eğitim Yayıncılık.
  • Gross, M. U. M. (2000). Issues in the cognitive development of exceptionally and profoundly gifted individuals. In K. A. Heller, F. J. Monks, R.J. Sterberg and R. F. Subotnik (Eds.) International Handbook of Giftedness and Talent. Pergamon: Oxford
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kardeş, S., Akman, B., & Yazıcı, D. N. (2018). Üstün yetenekliler alanında yapılmış tezlerin analizi. Journal of Theoretical Educational Science, 11(3), 411-430.
  • MEB, (2007). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi. meb.gov.tr adresinden erişildi. Erişim Tarihi: 25.11.2022
  • ÖEHY, (2006). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. 31.05.2006 tarihli ve 26184 sayılı Resmi Gazete. Ozel_Egitim_Hizmetleri_Yonetmeligi_son.pdf adresinden erişildi. Erişim Tarihi: 25.11.2022.
  • Özenç, E. G., & Özenç, M. (2013). Türkiye’de üstün yetenekli öğrencilerle ilgili yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin çok boyutlu olarak incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 13-28.
  • Özsoy, Y., Özyürek, M., & Eripek, S. (2001). Özel eğitime giriş. Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Şimşek, R. (2014). Üstün zekâlı ve özel yetenekli çocukların özellikleri, tanımlaması, yönlendirilmesi, eğitimleri. www.tavsiyeediyorum.com/makale_13420.htm adresinden erişildi. Erişim Tarihi: 24.11.2022.
  • Uzun, M. (2004). Üstün yetenekli çocuklar el kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Aydın, M. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin Pediatrik Kardiyopulmoner Resüsitasyon (KPR) eğitiminde simülatör maket kullanımının etkinliğinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Sağlık Bilimleri Üniversitesi.

Üstün yetenekli çocuklarla ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi: Sağlık bilimleri örneği

Year 2023, , 30 - 34, 30.04.2023
https://doi.org/10.29228/anatoljhr.64127

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın temel amacı, Türkiye de sağlık bilimleri alanında üstün yetenekli çocuklarla ilgili yapılan lisansüstü tezlerin yılına, tez türüne, anabilim dalına, yöntemine, örneklem yöntemine, örneklem grubuna, örneklem sayısına, değişkenlere ve yapıldığı ile göre eğilimlerini bütüncül ve kapsamlı bir şekilde ortaya koymaktır.
Yöntem: Araştırmada tezleri derinlemesine incelemek amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi kullanılırken analiz aşamasında içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma 1995-2021 yılları arasını kapsamaktadır. Araştırma verileri YÖK Tez Tarama Merkezi veri tabanında kayıtlı 10 lisansüstü tezden elde edilmiştir. Toplam 10 tez araştırmaya dâhil edilmiştir.
Bulgular: Araştırma verilerine göre; bu tezlerden 5 tanesi yüksek lisans, 3 tanesi doktora ve 1 tanesi uzmanlık tezidir. Bu lisansüstü tezler araştırma sonucunda çalışmalar en çok yüksek lisans (7) tez türünde verilmiştir. İlk çalışmanın 1995 yılında verilmiş olmasıyla beraber en fazla çalışmanın 2018 yılında (4) yapıldığı görülmüştür. Araştırmada çoğunlukla nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Örneklem seçme yöntemi olarak en fazla basit tesadüfi örneklem (3) yöntemi kullanılmıştır. Örneklem grubunun çoğunluğunu ortaokul çocukları (5) oluşturmuştur. Araştırmada üstün yetenekli çocuklarla beraber; etiketlenme (2), empati (2) ve duygusal zeka (2) değişkenleri ele alınmıştır. Çalışmalar çoğunlukla Ankara (7) ilinin tercih edildiği de ulaşılan sonuçlar arasında yer almaktadır.
Sonuçlar: Araştırma sonucu ülkemizde üstün yetenekli çocuklara yönelik araştırmaların yetersiz olduğu daha fazla çalışmaya gereksinim olduğunu göstermiştir.

References

  • Ataman, A. (2004). Özel eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi
  • Baykoç Dönmez, N. (2009). Üstün ve özel yetenekli çocuklar ve eğitimleri. Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Bekiroğlu, A., & Levent, F. (2013). Üstün yeteneklilerin eğitiminde Türkiye için öneriler. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31-44.
  • Çağlar, D. (2004). Üstün zekâlı çocukların özellikleri. 1. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Makaleler. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Çitil, M., & Ataman, A. (2018). İlköğretim çağındaki üstün yetenekli öğrencilerin davranışsal özelliklerinin eğitim ortamlarına yansıması ve ortaya çıkabilecek sorunlar. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(1), 185-231.
  • Dağlıoğlu, H., & Suveren, S. (2013). Okul öncesi dönem üstün yetenekli çocukların belirlenmesinde öğretmen ve aile görüşleri ile çocukların performanslarının tutarlılığının incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 431-453.
  • Enç, M. (2005). Üstün beyin gücü gelişim ve eğitimleri. Ankara: Gündüz ve Eğitim Yayıncılık.
  • Gross, M. U. M. (2000). Issues in the cognitive development of exceptionally and profoundly gifted individuals. In K. A. Heller, F. J. Monks, R.J. Sterberg and R. F. Subotnik (Eds.) International Handbook of Giftedness and Talent. Pergamon: Oxford
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kardeş, S., Akman, B., & Yazıcı, D. N. (2018). Üstün yetenekliler alanında yapılmış tezlerin analizi. Journal of Theoretical Educational Science, 11(3), 411-430.
  • MEB, (2007). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi. meb.gov.tr adresinden erişildi. Erişim Tarihi: 25.11.2022
  • ÖEHY, (2006). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. 31.05.2006 tarihli ve 26184 sayılı Resmi Gazete. Ozel_Egitim_Hizmetleri_Yonetmeligi_son.pdf adresinden erişildi. Erişim Tarihi: 25.11.2022.
  • Özenç, E. G., & Özenç, M. (2013). Türkiye’de üstün yetenekli öğrencilerle ilgili yapılan lisansüstü eğitim tezlerinin çok boyutlu olarak incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 13-28.
  • Özsoy, Y., Özyürek, M., & Eripek, S. (2001). Özel eğitime giriş. Ankara: Karatepe Yayınları.
  • Şimşek, R. (2014). Üstün zekâlı ve özel yetenekli çocukların özellikleri, tanımlaması, yönlendirilmesi, eğitimleri. www.tavsiyeediyorum.com/makale_13420.htm adresinden erişildi. Erişim Tarihi: 24.11.2022.
  • Uzun, M. (2004). Üstün yetenekli çocuklar el kitabı. İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Aydın, M. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin Pediatrik Kardiyopulmoner Resüsitasyon (KPR) eğitiminde simülatör maket kullanımının etkinliğinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Sağlık Bilimleri Üniversitesi.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Paediatrics (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Ümmüşeyma Sertdemir 0000-0003-3584-4580

Rıdvan Karabulut 0000-0002-6682-2520

Publication Date April 30, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Sertdemir, Ü., & Karabulut, R. (2023). Üstün yetenekli çocuklarla ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi: Sağlık bilimleri örneği. Anatolian Journal of Health Research, 4(1), 30-34. https://doi.org/10.29228/anatoljhr.64127

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

30818