Research Article
BibTex RIS Cite

Gebelerin doğuma hazırlık eğitim programı hakkındaki görüşleri ve memnuniyet durumlarının incelenmesi

Year 2024, Volume: 5 Issue: 1, 8 - 14, 30.04.2024
https://doi.org/10.61534/anatoljhr.1384817

Abstract

Amaç: Bu çalışmada gebelerin doğuma hazırlık eğitim programı hakkındaki görüşleri ve memnuniyet durumlarının incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu çalışma tanımlayıcı ve kesitsel tiptedir. Araştırmanın evrenini Ocak – Haziran 2022 tarihleri arasında İzmir’deki bir eğitim-araştırma hastanesinin gebe okulu eğitim programına katılan tüm gebeler oluşturmuştur. Araştırma örneklemini, gebe okuluna düzenli olarak dört oturuma katılan, gelişi güzel örnekleme yöntemi ile belirlenen 496 gebe oluşturmuştur. Veriler, kişisel bilgi formu, gebe bilgilendirme sınıfı eğitim etkinlikleri soru formları kullanılarak elde edilmiştir.
Bulgular: Bu araştırmada gebelerin yaş ortalaması 28.02±5.38 olduğu belirlenmiştir. Kadınların gebe bilgilendirme sınıfı eğitimlerin %66.9 oranında memnun oldukları tespit edilmiştir. Eğitimden memnun olan kadınların gebelik sürecine katkı sağladığı ve doğuma ilişkin korku ve endişelerinin azaldığı belirlenmiştir.
Sonuçlar: Çalışmadaki kadınların gebe okulu eğitim programına ilişkin olumlu görüşleri ve memnuniyet durumları yüksek olarak belirlenmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda, doğuma hazırlık eğitimi programlarının gebeliğe uyumda, olumlu doğum deneyimi yaşamada ve annelik rolüne adapte olmada dolayısıyla doğuma hazırlık eğitim programına ilişkin memnuniyetlerinin artmasında katkı sağlayacaktır.

Ethical Statement

Araştırmanın yapılabilmesi için S.B.Ü. Tepecik E.A.H. Girişimsel Olmayan Etik Kurulundan izin alınmıştır (Protokol No:2022/07-07; Tarih: 18.07.2022).

Supporting Institution

Yazarlar bu çalışma için finansal destek almadıklarını beyan etmişlerdir.

Thanks

Bu çalışmaya katkıda bulunan tüm katılımcılara teşekkür ederiz.

References

  • Afshar, Y., Wang, E. T., Mei, J., Esakoff, T. F., Pisarska, M. D., & Gregory, K. D. (2017). Childbirth education class and birth plans are associated with a vaginal delivery. Birth, 44(1), 29-34.
  • Agrati, D., & Lonstein, J. S. (2016). Affective changes during the postpartum period: Influences of genetic and experiential factors. Hormones and Behavior, 77(1), 141- 52.
  • Akın, B., & Turfan, E. Ç. (2016). Doğuma hazırlık eğitimi alan ve almayan gebelerin doğumdan memnuniyetlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Hakemli Kadın Hastalıkları ve Anne Çocuk Sağlığı Dergisi (JACSD), 8, 1-16. https://doi.org/10.17367/JACSD.2016823639
  • AlDughaishi, M. Y. K., Seshan, V., & Matua, G. A. (2023). Antenatal education services in Oman: A descriptive qualitative inquiry of healthcare provider's perspective. SAGE Open Nursing, 3(9), 23779608231167820.
  • AlSomali, Z., Bajamal, E., & Esheaba, O. (2023). The effect of structured antenatal education on childbirth self-efficacy. Cureus, 15(5), e39285. https://doi.org/10.7759/cureus.39285
  • Altıparmak, S., & Coşkun, A. M. (2016). Doğum öncesi verilen eğitimin gebenin bilgi düzeyi ile memnuniyet durumuna etkisi. Journal of Human Sciences, 13(2), 2610-2624. https://doi.org/10.14687/jhs.v13i2.3744
  • Coşar, F., & Demirci, N. (2012). Lamaze felsefesine dayalı doğuma hazırlık eğitiminin doğum algısı ve doğuma uyum sürecine etkisi. S.D.Ü Sağlık Enstitüsü Dergisi, 3(1), 18-30.
  • Çelik, A. S., & Derya, Y. A. (2019). Gebelerin öz bakım gücü ile sağlık uygulamaları düzeylerinin ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(1), 111-119.
  • Çıtak Bilgin, N., Ak, B., Coşkuner Potur, D., & Ayhan, F. (2018). Doğum yapan kadınların doğumdan memnuniyeti ve etkileyen faktörler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(3), 342-352.
  • Dişsiz, M., Gelebek, N., Demirbaş Meydan, Ş., Mamuk, R., & Bilgiç, D. (2023). Doğuma hazırlık sınıflarında verilen eğitimin doğum memnuniyeti üzerine etkisi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 10(1), 103-107.
  • Ferguson, S., Davis, D., & Browne, J. (2013). Does antenatal education affect labour and birth? A structured review of the literatüre. Women Birth, 26(1), e5-e8. https://doi.org/10.1016/j.wombi.2012.09.003
  • Gao, Y., Tang, Y., Tong, M., Du, Y., & Chen, Q. (2019). Does attendance of a prenatal education course reduce rates of caesarean section on maternal request? A questionnaire study in a tertiary women hospital in Shanghai, China. British Medical Journal Open, 9(6), e029437. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2019-029437
  • Gökçe İsbir, G., İnci, F., Önal, H., & Yıldız, P. D. (2016). The effects of antenatal education on fear of childbirth, maternal self-efficacy and post-traumatic stress disorder (PTSD) symptoms following childbirth: an experimental study. Applied Nursing Research, 32, 227-232. https://doi.org/10.1016/j.apnr.2016.07.013
  • Gönenç, İ. M., & Çakırer Çalbayram, N. (2017). Gebelerin, gebe okulu programı hakkındaki görüşleri ve eğitim sonrası deneyimleri. Journal of Human Sciences, 14(2), 1609-1620. https://doi.org/10.14687/jhs.v14i2.4424
  • Güner, P. D., Bölükbaşı, H., Tezcan, E., Gözükara, İ., Hakverdi, A. U., & Özer, C. (2021). Prenatal dönemdeki gebe kadınların gebeliğe ve anneliğe uyumu ile ilişkili faktörler. Kafkas Journal of Medical Sciences, 11(1), 45–51. https://doi.org/10.5505/kjms.2021.76768
  • Hassanzadeh, R., Abbas Alizadeh, F., Meedya, S., Mohammad Alizadeh Charandabi, S., & Mirghafourvand, M. (2021). Primiparous women's knowledge and satisfaction based on their attendance at childbirth preparation classes. Nursing Open, 8, 2558–2566. https://doi.org/10.1002/nop2.7872
  • Jakubiec, D., Jagielska, K., Karmowski, M., Kubicka, K., Karmowski, A., & Sobiech, K. A. (2014). Effect of attending childbirth education classes on psychological distress in pregnant women measured by means of the General Health Questionnaire. Advances in Clinical and Experimental Medicine, 23(6), 953-957. https://doi.org/10.17219/acem/37351
  • Karabulut, Ö., Coşkuner Potur, D., Doğan Merih, Y., Cebeci Mutlu, S., & Demirci N. (2016). Does antenatal education reduce fear of childbirth?. International Nursing Review, 63(1), 60-67. https://doi.org/10.1111/inr.12223
  • Karabulutlu, Ö., & Akdemir, G. (2021). 15-49 yaş grubundaki kadınların doğum öncesi bakım alma sıklığı ve etkileyen faktörleri belirleme, verilen hizmetin uygunluğunu değerlendirme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 24(4), 520-530. https://doi.org/10.17049/ataunihem.767194
  • Karaçam, Z., & Akyüz, E. Ö. (2011). Doğum eyleminde verilen destekleyici bakım ve ebe/ hemşirenin rolü. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 19(1), 45-53.
  • Kehinde, J., O'Donnell, C., & Grealish, A. (2023). The effectiveness of prenatal breastfeeding education on breastfeeding uptake postpartum: A systematic review. Midwifery, 118, 103579. https://doi.org/10.1016/j.midw.2022.103579
  • Kızılkaya Beji, N., & Dişsiz, M. (2015). Hemşire ve ebelere yönelik kadın sağlığı ve hastalıkları. N. Kızılkaya Beji (Ed.). Gebelik ve hemşirelik yaklaşımı (s. 294-300). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Leach, J., Bowles, B., Jansen, L., & Gibson, M. (2017). Perceived benefits of childbirth education on future health-care decision making. Journal of Perinatal Education, 26(1), 49-56. https://doi.org/10.1891/1058-1243.26.1.49
  • McKee, C. L., Stapleton, P. B., & Pidgeon, A. M. (2018). History of pre and perinatal (PPN) parenting education: A literature review. Journal of Prenatal and Perinatal Psychology and Health, 32(3), 1-27.
  • Mueller, C. G., Webb, P. J., & Morgan, S. (2020). The effects of childbirth education on maternity outcomes and maternal satisfaction. Journal of Perinatal Education, 29(1), 16-22. https://doi.org/10.1891/1058-1243.29.1.16
  • Munkhondya, B. M., Munkhondya, T. E., Chirwa, E., & Wang, H. (2020). Efficacy of companion-integrated childbirth preparation for childbirth fear, self-efficacy, and maternal support in primigravid women in Malawi. BMC Pregnancy Childbirth, 20(48), 1-12.
  • Özçalkap, N., & Yiğit, F. (2020). Adıyaman il merkezindeki gebelerin gebelik ve anneliğe uyumlarının karşılaştırılması. Zeugma Health Resarch, 2(1), 19-27.
  • Özgan Çelikel, Ö. (2022). Gebe okuluna başvuran gebelerin sosyodemografik özellikleri, doğum şekilleri ve emzirme sürelerinin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 17(1), 53-58.
  • Pekcan, N., & Yılmaz, E. (2021). Doğuma hazırlık sınıfında eğitim alan ve almayan kadınların doğum sonu depresyon riskinin ı̇ncelenmesi. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 226-240.
  • Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. (2018). Sağlık hizmetlerinde gebe bilgilendirme sınıfı, gebe okulu ve doğuma hazırlık ve danışma merkezlerinin çalışma usul ve esasları ile ilgili genelge, 2018/08. Sayı: 57536863-231.01.99-1109. https://shgmsmdb.saglik.gov.tr/Eklenti/27398/0/usul-ve-esaslarpdf.pdf. Erişim tarihi: 13.07.2023.
  • Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu. (2014). gebe bilgilendirme sınıfı 57536863/010.06.2014/28 sayılı genelgesi. Ankara. https://dosyaism.saglik.gov.tr/Eklenti/12616,20140925-85-hskdan-gebe-bilgilendirme-sinifi-hakkinda-genelge-2014-28pdf.pdf?0. Erişim tarihi: 14.07.2023
  • Serçekuş, P., & Başkale, H. (2015). Effects of antenatal education on fear of childbirth, maternal self-efficacy and parental attachment. Midwifery, 34, 166-172. https://doi.org/10.1016/j.midw.2015.11.016
  • Sezgin, D., & Aydın Kartal, Y. (2021). Gebelik döneminde uygulanan kanıta dayalı yaklaşımların güncel rehberler doğrultusunda incelenmesi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 92-107.
  • Shorey, S., Ang, L., Goh, E. C. L, & Gandhi, M. (2019). Factors influencing paternal involvement during infancy: A prospective longitudinal study. Journal of Advanced Nursing, 75(2), 357-367.
  • Stoll, K. H., & Salon, W. (2012). Childbirth education and obstetric interventions among low-risk Canadian women: Is there a connection?. Journal of Perinatal Education, 21(4), 229-237. https://doi.org/10.1891/1058-1243.21.4.229
  • Sunay, Z., & Ucar, T. (2022). The Effect of childbirth education and birth plan on childbirth self-efficacy: A randomized controlled trial. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care (TJFMPC), 16(2), 422-433.
  • Tok, A., & Sakallıoğlu, H. (2021). Gebe okulları doğum korkusunu azaltmada etkili bir uygulama mıdır?. Kafkas Journal of Medical Sciences, 11(1), 52–56.
  • Tuna, G. N., Karataş, A., Bilge, Ç., & Çelik, D. (2021). Gebe eğitim sınıfının doğum ve doğum sonrası sürece etkisi: Olgu sunumu. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 85-90.
  • Turgut, N., Güldür, A., Çakmakçı, H., Şerbetçi, G., Yıldırım, F., Ender Yumru, A., Bebek, A., & Gülova, S. S. (2017). Gebe okulunda eğitim alan gebelerin bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 3(1), 1-8.
  • Yılmaz Esencan, T., Karabulut, Ö., Yıldırım, A. D., Abbasoğlu, D. E., Külek, H., Şimşek, Ç., ... & Kılıçcı, Ç. (2018). Doğuma hazırlık eğitimi alan gebelerin doğum şekli, ilk emzirme zamanı ve ten tene temas tercihleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 26(1), 31-43. https://doi.org/10.26650/FNJN.387

Pregnant women's opinions about the childbirth preparation education program and examining the satisfaction status

Year 2024, Volume: 5 Issue: 1, 8 - 14, 30.04.2024
https://doi.org/10.61534/anatoljhr.1384817

Abstract

Aim: In this study, it is aimed to examine the opinions of pregnant women about the birth preparation training program and their satisfaction.
Methods: This study is descriptive and cross-sectional. The universe of the study consisted of all pregnant women who participated in the pregnant school training program of a training-research hospital in Izmir between January and June 2022. The research sample consisted of 496 pregnant women who attended the pregnant school regularly in four sessions and were determined by random sampling method. The data were obtained by using personal information form, pregnant information class training activities questionnaire.
Results: In this study, the average age of pregnant women was determined to be 28.02±5.38. It was determined that women were satisfied with the pregnant information class trainings at the rate of 66.9%. It has been determined that women who are satisfied with the education contribute to the pregnancy process and their fears and worries about childbirth are reduced.
Conclusion: In the study, positive opinions and satisfaction levels of the women in the study regarding the pregnancy school education program were determined to be high. In line with these results, the birth preparation education programs will contribute to the adaptation to pregnancy, having a positive birth experience and adapting to the role of motherhood, thus increasing the satisfaction with the birth preparation training program.

References

  • Afshar, Y., Wang, E. T., Mei, J., Esakoff, T. F., Pisarska, M. D., & Gregory, K. D. (2017). Childbirth education class and birth plans are associated with a vaginal delivery. Birth, 44(1), 29-34.
  • Agrati, D., & Lonstein, J. S. (2016). Affective changes during the postpartum period: Influences of genetic and experiential factors. Hormones and Behavior, 77(1), 141- 52.
  • Akın, B., & Turfan, E. Ç. (2016). Doğuma hazırlık eğitimi alan ve almayan gebelerin doğumdan memnuniyetlerinin değerlendirilmesi. Uluslararası Hakemli Kadın Hastalıkları ve Anne Çocuk Sağlığı Dergisi (JACSD), 8, 1-16. https://doi.org/10.17367/JACSD.2016823639
  • AlDughaishi, M. Y. K., Seshan, V., & Matua, G. A. (2023). Antenatal education services in Oman: A descriptive qualitative inquiry of healthcare provider's perspective. SAGE Open Nursing, 3(9), 23779608231167820.
  • AlSomali, Z., Bajamal, E., & Esheaba, O. (2023). The effect of structured antenatal education on childbirth self-efficacy. Cureus, 15(5), e39285. https://doi.org/10.7759/cureus.39285
  • Altıparmak, S., & Coşkun, A. M. (2016). Doğum öncesi verilen eğitimin gebenin bilgi düzeyi ile memnuniyet durumuna etkisi. Journal of Human Sciences, 13(2), 2610-2624. https://doi.org/10.14687/jhs.v13i2.3744
  • Coşar, F., & Demirci, N. (2012). Lamaze felsefesine dayalı doğuma hazırlık eğitiminin doğum algısı ve doğuma uyum sürecine etkisi. S.D.Ü Sağlık Enstitüsü Dergisi, 3(1), 18-30.
  • Çelik, A. S., & Derya, Y. A. (2019). Gebelerin öz bakım gücü ile sağlık uygulamaları düzeylerinin ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(1), 111-119.
  • Çıtak Bilgin, N., Ak, B., Coşkuner Potur, D., & Ayhan, F. (2018). Doğum yapan kadınların doğumdan memnuniyeti ve etkileyen faktörler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 5(3), 342-352.
  • Dişsiz, M., Gelebek, N., Demirbaş Meydan, Ş., Mamuk, R., & Bilgiç, D. (2023). Doğuma hazırlık sınıflarında verilen eğitimin doğum memnuniyeti üzerine etkisi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 10(1), 103-107.
  • Ferguson, S., Davis, D., & Browne, J. (2013). Does antenatal education affect labour and birth? A structured review of the literatüre. Women Birth, 26(1), e5-e8. https://doi.org/10.1016/j.wombi.2012.09.003
  • Gao, Y., Tang, Y., Tong, M., Du, Y., & Chen, Q. (2019). Does attendance of a prenatal education course reduce rates of caesarean section on maternal request? A questionnaire study in a tertiary women hospital in Shanghai, China. British Medical Journal Open, 9(6), e029437. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2019-029437
  • Gökçe İsbir, G., İnci, F., Önal, H., & Yıldız, P. D. (2016). The effects of antenatal education on fear of childbirth, maternal self-efficacy and post-traumatic stress disorder (PTSD) symptoms following childbirth: an experimental study. Applied Nursing Research, 32, 227-232. https://doi.org/10.1016/j.apnr.2016.07.013
  • Gönenç, İ. M., & Çakırer Çalbayram, N. (2017). Gebelerin, gebe okulu programı hakkındaki görüşleri ve eğitim sonrası deneyimleri. Journal of Human Sciences, 14(2), 1609-1620. https://doi.org/10.14687/jhs.v14i2.4424
  • Güner, P. D., Bölükbaşı, H., Tezcan, E., Gözükara, İ., Hakverdi, A. U., & Özer, C. (2021). Prenatal dönemdeki gebe kadınların gebeliğe ve anneliğe uyumu ile ilişkili faktörler. Kafkas Journal of Medical Sciences, 11(1), 45–51. https://doi.org/10.5505/kjms.2021.76768
  • Hassanzadeh, R., Abbas Alizadeh, F., Meedya, S., Mohammad Alizadeh Charandabi, S., & Mirghafourvand, M. (2021). Primiparous women's knowledge and satisfaction based on their attendance at childbirth preparation classes. Nursing Open, 8, 2558–2566. https://doi.org/10.1002/nop2.7872
  • Jakubiec, D., Jagielska, K., Karmowski, M., Kubicka, K., Karmowski, A., & Sobiech, K. A. (2014). Effect of attending childbirth education classes on psychological distress in pregnant women measured by means of the General Health Questionnaire. Advances in Clinical and Experimental Medicine, 23(6), 953-957. https://doi.org/10.17219/acem/37351
  • Karabulut, Ö., Coşkuner Potur, D., Doğan Merih, Y., Cebeci Mutlu, S., & Demirci N. (2016). Does antenatal education reduce fear of childbirth?. International Nursing Review, 63(1), 60-67. https://doi.org/10.1111/inr.12223
  • Karabulutlu, Ö., & Akdemir, G. (2021). 15-49 yaş grubundaki kadınların doğum öncesi bakım alma sıklığı ve etkileyen faktörleri belirleme, verilen hizmetin uygunluğunu değerlendirme. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 24(4), 520-530. https://doi.org/10.17049/ataunihem.767194
  • Karaçam, Z., & Akyüz, E. Ö. (2011). Doğum eyleminde verilen destekleyici bakım ve ebe/ hemşirenin rolü. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 19(1), 45-53.
  • Kehinde, J., O'Donnell, C., & Grealish, A. (2023). The effectiveness of prenatal breastfeeding education on breastfeeding uptake postpartum: A systematic review. Midwifery, 118, 103579. https://doi.org/10.1016/j.midw.2022.103579
  • Kızılkaya Beji, N., & Dişsiz, M. (2015). Hemşire ve ebelere yönelik kadın sağlığı ve hastalıkları. N. Kızılkaya Beji (Ed.). Gebelik ve hemşirelik yaklaşımı (s. 294-300). İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Leach, J., Bowles, B., Jansen, L., & Gibson, M. (2017). Perceived benefits of childbirth education on future health-care decision making. Journal of Perinatal Education, 26(1), 49-56. https://doi.org/10.1891/1058-1243.26.1.49
  • McKee, C. L., Stapleton, P. B., & Pidgeon, A. M. (2018). History of pre and perinatal (PPN) parenting education: A literature review. Journal of Prenatal and Perinatal Psychology and Health, 32(3), 1-27.
  • Mueller, C. G., Webb, P. J., & Morgan, S. (2020). The effects of childbirth education on maternity outcomes and maternal satisfaction. Journal of Perinatal Education, 29(1), 16-22. https://doi.org/10.1891/1058-1243.29.1.16
  • Munkhondya, B. M., Munkhondya, T. E., Chirwa, E., & Wang, H. (2020). Efficacy of companion-integrated childbirth preparation for childbirth fear, self-efficacy, and maternal support in primigravid women in Malawi. BMC Pregnancy Childbirth, 20(48), 1-12.
  • Özçalkap, N., & Yiğit, F. (2020). Adıyaman il merkezindeki gebelerin gebelik ve anneliğe uyumlarının karşılaştırılması. Zeugma Health Resarch, 2(1), 19-27.
  • Özgan Çelikel, Ö. (2022). Gebe okuluna başvuran gebelerin sosyodemografik özellikleri, doğum şekilleri ve emzirme sürelerinin incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 17(1), 53-58.
  • Pekcan, N., & Yılmaz, E. (2021). Doğuma hazırlık sınıfında eğitim alan ve almayan kadınların doğum sonu depresyon riskinin ı̇ncelenmesi. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 226-240.
  • Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü. (2018). Sağlık hizmetlerinde gebe bilgilendirme sınıfı, gebe okulu ve doğuma hazırlık ve danışma merkezlerinin çalışma usul ve esasları ile ilgili genelge, 2018/08. Sayı: 57536863-231.01.99-1109. https://shgmsmdb.saglik.gov.tr/Eklenti/27398/0/usul-ve-esaslarpdf.pdf. Erişim tarihi: 13.07.2023.
  • Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu. (2014). gebe bilgilendirme sınıfı 57536863/010.06.2014/28 sayılı genelgesi. Ankara. https://dosyaism.saglik.gov.tr/Eklenti/12616,20140925-85-hskdan-gebe-bilgilendirme-sinifi-hakkinda-genelge-2014-28pdf.pdf?0. Erişim tarihi: 14.07.2023
  • Serçekuş, P., & Başkale, H. (2015). Effects of antenatal education on fear of childbirth, maternal self-efficacy and parental attachment. Midwifery, 34, 166-172. https://doi.org/10.1016/j.midw.2015.11.016
  • Sezgin, D., & Aydın Kartal, Y. (2021). Gebelik döneminde uygulanan kanıta dayalı yaklaşımların güncel rehberler doğrultusunda incelenmesi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 92-107.
  • Shorey, S., Ang, L., Goh, E. C. L, & Gandhi, M. (2019). Factors influencing paternal involvement during infancy: A prospective longitudinal study. Journal of Advanced Nursing, 75(2), 357-367.
  • Stoll, K. H., & Salon, W. (2012). Childbirth education and obstetric interventions among low-risk Canadian women: Is there a connection?. Journal of Perinatal Education, 21(4), 229-237. https://doi.org/10.1891/1058-1243.21.4.229
  • Sunay, Z., & Ucar, T. (2022). The Effect of childbirth education and birth plan on childbirth self-efficacy: A randomized controlled trial. Turkish Journal of Family Medicine and Primary Care (TJFMPC), 16(2), 422-433.
  • Tok, A., & Sakallıoğlu, H. (2021). Gebe okulları doğum korkusunu azaltmada etkili bir uygulama mıdır?. Kafkas Journal of Medical Sciences, 11(1), 52–56.
  • Tuna, G. N., Karataş, A., Bilge, Ç., & Çelik, D. (2021). Gebe eğitim sınıfının doğum ve doğum sonrası sürece etkisi: Olgu sunumu. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1), 85-90.
  • Turgut, N., Güldür, A., Çakmakçı, H., Şerbetçi, G., Yıldırım, F., Ender Yumru, A., Bebek, A., & Gülova, S. S. (2017). Gebe okulunda eğitim alan gebelerin bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. Hemşirelik Akademik Araştırma Dergisi, 3(1), 1-8.
  • Yılmaz Esencan, T., Karabulut, Ö., Yıldırım, A. D., Abbasoğlu, D. E., Külek, H., Şimşek, Ç., ... & Kılıçcı, Ç. (2018). Doğuma hazırlık eğitimi alan gebelerin doğum şekli, ilk emzirme zamanı ve ten tene temas tercihleri. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 26(1), 31-43. https://doi.org/10.26650/FNJN.387
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Midwifery (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Ayşegül Dönmez 0000-0003-4930-0760

Mehtap Er 0009-0007-3933-949X

Çiler Yeyğel 0000-0002-9061-3817

Kadriye Haskeçeci 0009-0007-3116-8227

Halil Gürsoy Pala 0000-0003-1569-4474

Publication Date April 30, 2024
Submission Date November 1, 2023
Acceptance Date February 25, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Dönmez, A., Er, M., Yeyğel, Ç., Haskeçeci, K., et al. (2024). Gebelerin doğuma hazırlık eğitim programı hakkındaki görüşleri ve memnuniyet durumlarının incelenmesi. Anatolian Journal of Health Research, 5(1), 8-14. https://doi.org/10.61534/anatoljhr.1384817

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

30818