Amaç: Bu araştırma otizmli çocuk annelerine verilen Pozitif Psikoterapi (PPT) temelli eğitimin psikolojik iyi oluş, umut ve yaşam kalitesi üzerine etkisini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Araştırma ön test- son test kontrol gruplu deneysel bir çalışma olarak otizm tanısı alan çocukların anneleri ile yürütüldü. Araştırma, Ekim 2021- Şubat 2022 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Araştırma otizmli çocuğu olan 34 anne (23 kontrol, 11 deney) ile tamamlandı. Deney grubundaki annelere 8 oturumluk PPT temelli eğitim verildi, kontrol grubunda olan annelere herhangi bir girişim uygulanmadı.
Bulgular: Deney grubundaki annelerin PPT temelli eğitim sonrası psikolojik iyi oluş (41.72±1.74), umut (49.45±1.35) ve yaşam kalitesi (91.72±2.59) puanlarının eğitim öncesi psikolojik iyi oluş (35.27±2.00), umut (44.36±1.65) ve yaşam kalitesi (74.18±4.24) puanlarına oranla yükseldiği saptandı. Araştırmada, PPT temelli eğitim uygulamasının deney grubunda bulunan annelerin psikolojik iyi oluş, umut ve yaşam kalitesi düzeyleri üzerinde istatistiksel olarak önemli bir fark oluşturduğu belirlendi (p<0.05).
Sonuçlar: Otizmli çocuk annelerine verilen PPT temelli eğitimin annelerin psikolojik iyi oluş, umut ve yaşam kalitesi düzeyini yükseltmekte etkili olduğu bulundu.
Aim: This study was conducted in order to determine how Positive Psychotherapy (PPT)-based training given to mothers of children with autism affects their psychological well-being, hope, and quality of life.
Methods: The study was conducted as an experimental study with a pretest-posttest control group, with mothers of children diagnosed with autism. The study was conducted between October 2021-February 2022. The study was completed with the 34 mothers of children with autism (23 in the control group and 11 in the experimental group). While the mothers in the experimental group were delivered eight sessions of PPT-based training, no intervention was applied to mothers in the control group.
Results: It was found that the scores of the mothers in the experimental group on the psychological well-being (41.72 ± 1.74), hope (49.45 ± 1.35) and quality of life (91.72 ± 2.59) scales following the PPT-based training increased when compared to their scores on the psychological well-being (35.27±2.00), hope (44.36±1.65) and quality of life (74.18±4.24) scales before the training. In the study, it was determined that PPT-based training caused a statistically significant difference between the psychological well-being, hope, and quality of life levels of mothers in the experimental group (p <0.05).
Conclusion: It was found that providing PPT-based training to mothers of children with autism was effective in raising their levels of psychological well-being, hope, and quality of life.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Child and Adolescent Psychiatry, Developmental Psychology (Other), Mental Health Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2024 |
Submission Date | April 22, 2024 |
Acceptance Date | July 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License