In
this study, the effect of a group intervention program based on the career
sailing model on the career choice and career decisions of university students
was examined. In this article, it is aimed to give information about the
application of the model by evaluating the four selected members among the
members of the group. Considering the basic assumptions of post-modern
theories, some of the scales used in practice are not quantitative data about
the group but used to make the members' own evaluations as qualitative data
about each individual. For this purpose, Occupational Outcome Expectation,
Career Decision Competency Expectation and Career Future Scales were applied at
the beginning and end of the group period. At the end of each session, the
members were verbally received emotions, thoughts and achievements and recorded
by the group leader. It was observed that the scores of the members who
expressed various awareness in each session increased as the result of the
group process.
Bu
çalışmada kariyer yelkenlisi modeline dayalı bir grup müdahale programının
üniversite öğrencilerinin kariyer seçimi ve kariyer kararları üzerine etkisi
incelenmiştir. Bu makalede, grup sürecinin tamamına katılan üyeler arasından
seçilen dördünün değerlendirilmesi yapılarak modelin uygulanışına ilişkin bilgi
verilmesi amaçlanmıştır. Post-modern kuramların temel varsayımları dikkate
alınarak uygulamada kullanılan bazı ölçekler, gruba ilişkin nicel bir veri
değil, her bireye ilişkin nitel veri olarak üyelerin kendi değerlendirmelerini
yapmaları amacıyla kullanılmıştır. Bu amaçla uygulamada grup sürecinin başında
ve sonunda Mesleki Sonuç Beklentisi, Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi ve
Kariyer Geleceği Ölçekleri uygulanmıştır. Her oturumun sonunda üyelerden sözlü
olarak duygu, düşünce ve kazanımları alınmış ve grup lideri tarafından
kaydedilmiştir. Her oturumda çeşitli farkındalıklar kazandıklarını ifade eden
üyelerin grup süreci sonucunda ölçme araçlarından aldıkları puanların
yükseldiği görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 11, 2018 |
Acceptance Date | March 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 2 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.