Research Article
BibTex RIS Cite

Group Intervention Program Based on Career Sailing Model

Year 2018, Volume: 6 Issue: 2, 185 - 192, 11.04.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.332616

Abstract

In
this study, the effect of a group intervention program based on the career
sailing model on the career choice and career decisions of university students
was examined. In this article, it is aimed to give information about the
application of the model by evaluating the four selected members among the
members of the group. Considering the basic assumptions of post-modern
theories, some of the scales used in practice are not quantitative data about
the group but used to make the members' own evaluations as qualitative data
about each individual. For this purpose, Occupational Outcome Expectation,
Career Decision Competency Expectation and Career Future Scales were applied at
the beginning and end of the group period. At the end of each session, the
members were verbally received emotions, thoughts and achievements and recorded
by the group leader. It was observed that the scores of the members who
expressed various awareness in each session increased as the result of the
group process. 

References

  • Barclay, S. R., & Stoltz, K. B. (2016). The life‐design group: A case study assessment. The Career Development Quarterly, 64(1), 83-96.
  • Berríos‐Allison, A. C. (2011). Career support group for Latino/a college students. Journal of College Counseling, 14(1), 80-95.
  • Betz, N. E., Klein, K. L., & Taylor, K. M. (1996). Evaluation of a short-form of career decision making self-efficacy scale. Journal of Career Assessment, 4, 47- 57.
  • Bujold, C. (2002). Constructing career through narrative. Journal of vocational behavior, 64(3), 470-484.
  • Büyükgöze-Kavas, A. (2011). Testing a model of career indecision among university students based on Social Cognitve Career Theory. Doktora Tezi. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Clark, M. A., Severy, L., & Sawyer, S. A. (2004). Creating connections: Using a narrative approach in career group counseling with college students from diverse cultural backgrounds. Journal of College Counseling, 7(1), 24-31.
  • Çapri, A. G. B., & Gökçakan, Z. (2008). Akılcı duygusal davranış terapisi ADDT’ne dayalı grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin problem çözme becerisi algısına etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 135-154.
  • Damer, D. E., Latimer, K. M., & Porter, S. H. (2010). “Build your social confidence”: A social anxiety group for college students. The Journal for Specialists in Group Work, 35(1), 7-22.
  • Dennis, J. M., Phinney, J. S., & Chuateco, L. I. (2005). The role of motivation, parental support, and peer support in the academic success of ethnic minority first-generation college students. Journal of college student development, 46(3), 223-236.
  • Duffy, J. A. (2000). The application of chaos theory to the career‐plateaued worker. Journal of Employment Counseling, 37(4), 229-236.
  • Erdoğmuş-Zorver, C. (2013). Savickas’ın kariyer yapılandırma kuramına dayalı örnek bir kariyer grup danışmanlığı çalışması. 1. Uluslararası İş ve Meslek Danışmanlığı Kongresi. Ankara İŞ-KUR.
  • Fitch, T., Marshall, J., & McCarthy, W. (2012). The effect of solution-focused groups on self-regulated learning. Journal of College Student Development, 53(4), 586-595.
  • Gelibolu, S. (2016). Kariyer yelkenlisi modeli temelli hazırlanan mesleki grup rehberliği programının sınanması. 7. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi. Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Herr, E.L., & Crammer, S.H. (1996). Career guidance and counseling through the lifespan. New York: HarperCollins Publishers.
  • Işık, E. (2010). Sosyal bilişsel kariyer teorisi temelli bir grup müdahalesinin üniversite öğrencilerinin kariyer kararı yetkinlik ve mesleki sonuç beklenti düzeylerine etkisi. Doktora Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Kalafat, T. (2016). Kariyer Geleceği Ölçeği (KARGEL): Türk örneklemi için psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(38), 169-179.
  • Korkut-Owen, F. (2008). Meslek seçimini etkileyen etmenler. (Ed. R. Özyürek) Mesleki yolculuk (ss. 1-16), Ankara: Ulusal Ajans.
  • Korkut-Owen, F., & Niles, S. C. (2011). Kariyer danışmanlığında yeni kuramlar ve yaklaşımlar. (Edit. B. Yeşilyaprak), Kariyer danışmanlığı: Kuramdan uygulamaya, (ss.273—307), Ankara: PegemAkademi.
  • Korkut-Owen, F., Açıkel, M., Arıcı, F., Çağ, P., Demirtaş, S., Emir, E., Erdoğmuş-Zorver, C., İpekçi, B., Küçükay, A., Mutlu, T., Saka, E., & Ülker, G. (2010). Mesleki rehberlik/kariyer danışmanlığı için bir model önerisi: Kariyer yelkenlisi modeli, 12.Rehberlik sempozyumu, AREL Okulları, İstanbul, 27 Mart 2010.
  • Korkut-Owen, F., Mutlu Süral, T., Arıcı Şahin, F., & Demirtaş Zorbaz, S. (2015). Kariyer Yelkenlisi Modeli: Kendilerine uygun limanı arayanlar için çalışma el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • McKay, H., Bright, J. E., & Pryor, R. G. (2005). Finding order and direction from chaos: A comparison of chaos career counseling and trait matching counseling. Journal of Employment Counseling, 42(3), 98-112.
  • McWhirter, E. H., Rasheed, S., & Crothers, M. (2000). The effects of high school career education on social-cognitive variables. Journal of Counseling Psychology, 47, 330-341.
  • Pişkin, M. (2002). Çocuğun kariyer planlamasında ailenin rolü. İçinde: 2001 Yılı Aile Raporu. (s.245-272). Ankara: T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları.
  • Rottinghaus, P. J., Day, S. X., & Borgen, F. H. (2005). The Career Futures Inventory: A measure of careerrelated adaptability and optimism. Journal of Career Assessment, 13(1), 3-24.
  • Sarı, S.V. (2014). Sosyal bilişsel öğrenme teorisine dayalı grup müdahalesinin üniversite öğrencilerinin kariyeraraştırma öz yeterliklerine etkisi. Doktora Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Savickas, M. L. (2002). Career Construction: A developmental theory of vocational behavior. İçinde D. Brown and Associates (eds.). Career Choice and Development (Fourth Edition). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Savickas, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. career development and counseling: putting theory and research to work. In: S. D. Brown & R. W. Lent (Eds.) (s. 42-70). New York: Wiley.
  • Savickas, M. L. (2012). Life design: A paradigm for career intervention in the 21st century. Journal of Counseling and Development, 90(1), 13-19.
  • Siskind, D., Baingana, F., & Kim, J. (2008). Cost-effectiveness of group psychotherapy for depression in Uganda. The journal of mental health policy and economics, 11(3), 127-133.
  • Türkmen, M. (2014). Kaos kuramına dayalı kariyer psikolojik danışmanlığı programı ve vaka analizi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(42), 256-268.
  • Yeşilyaprak, B. (ed) (2016). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.

Kariyer Yelkenlisi Modeline Dayalı Grupla Müdahale Programı

Year 2018, Volume: 6 Issue: 2, 185 - 192, 11.04.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.332616

Abstract

Bu
çalışmada kariyer yelkenlisi modeline dayalı bir grup müdahale programının
üniversite öğrencilerinin kariyer seçimi ve kariyer kararları üzerine etkisi
incelenmiştir. Bu makalede, grup sürecinin tamamına katılan üyeler arasından
seçilen dördünün değerlendirilmesi yapılarak modelin uygulanışına ilişkin bilgi
verilmesi amaçlanmıştır. Post-modern kuramların temel varsayımları dikkate
alınarak uygulamada kullanılan bazı ölçekler, gruba ilişkin nicel bir veri
değil, her bireye ilişkin nitel veri olarak üyelerin kendi değerlendirmelerini
yapmaları amacıyla kullanılmıştır. Bu amaçla uygulamada grup sürecinin başında
ve sonunda Mesleki Sonuç Beklentisi, Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi ve
Kariyer Geleceği Ölçekleri uygulanmıştır. Her oturumun sonunda üyelerden sözlü
olarak duygu, düşünce ve kazanımları alınmış ve grup lideri tarafından
kaydedilmiştir. Her oturumda çeşitli farkındalıklar kazandıklarını ifade eden
üyelerin grup süreci sonucunda ölçme araçlarından aldıkları puanların
yükseldiği görülmüştür.

References

  • Barclay, S. R., & Stoltz, K. B. (2016). The life‐design group: A case study assessment. The Career Development Quarterly, 64(1), 83-96.
  • Berríos‐Allison, A. C. (2011). Career support group for Latino/a college students. Journal of College Counseling, 14(1), 80-95.
  • Betz, N. E., Klein, K. L., & Taylor, K. M. (1996). Evaluation of a short-form of career decision making self-efficacy scale. Journal of Career Assessment, 4, 47- 57.
  • Bujold, C. (2002). Constructing career through narrative. Journal of vocational behavior, 64(3), 470-484.
  • Büyükgöze-Kavas, A. (2011). Testing a model of career indecision among university students based on Social Cognitve Career Theory. Doktora Tezi. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Clark, M. A., Severy, L., & Sawyer, S. A. (2004). Creating connections: Using a narrative approach in career group counseling with college students from diverse cultural backgrounds. Journal of College Counseling, 7(1), 24-31.
  • Çapri, A. G. B., & Gökçakan, Z. (2008). Akılcı duygusal davranış terapisi ADDT’ne dayalı grupla psikolojik danışmanın üniversite öğrencilerinin problem çözme becerisi algısına etkisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 135-154.
  • Damer, D. E., Latimer, K. M., & Porter, S. H. (2010). “Build your social confidence”: A social anxiety group for college students. The Journal for Specialists in Group Work, 35(1), 7-22.
  • Dennis, J. M., Phinney, J. S., & Chuateco, L. I. (2005). The role of motivation, parental support, and peer support in the academic success of ethnic minority first-generation college students. Journal of college student development, 46(3), 223-236.
  • Duffy, J. A. (2000). The application of chaos theory to the career‐plateaued worker. Journal of Employment Counseling, 37(4), 229-236.
  • Erdoğmuş-Zorver, C. (2013). Savickas’ın kariyer yapılandırma kuramına dayalı örnek bir kariyer grup danışmanlığı çalışması. 1. Uluslararası İş ve Meslek Danışmanlığı Kongresi. Ankara İŞ-KUR.
  • Fitch, T., Marshall, J., & McCarthy, W. (2012). The effect of solution-focused groups on self-regulated learning. Journal of College Student Development, 53(4), 586-595.
  • Gelibolu, S. (2016). Kariyer yelkenlisi modeli temelli hazırlanan mesleki grup rehberliği programının sınanması. 7. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi. Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Herr, E.L., & Crammer, S.H. (1996). Career guidance and counseling through the lifespan. New York: HarperCollins Publishers.
  • Işık, E. (2010). Sosyal bilişsel kariyer teorisi temelli bir grup müdahalesinin üniversite öğrencilerinin kariyer kararı yetkinlik ve mesleki sonuç beklenti düzeylerine etkisi. Doktora Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Kalafat, T. (2016). Kariyer Geleceği Ölçeği (KARGEL): Türk örneklemi için psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(38), 169-179.
  • Korkut-Owen, F. (2008). Meslek seçimini etkileyen etmenler. (Ed. R. Özyürek) Mesleki yolculuk (ss. 1-16), Ankara: Ulusal Ajans.
  • Korkut-Owen, F., & Niles, S. C. (2011). Kariyer danışmanlığında yeni kuramlar ve yaklaşımlar. (Edit. B. Yeşilyaprak), Kariyer danışmanlığı: Kuramdan uygulamaya, (ss.273—307), Ankara: PegemAkademi.
  • Korkut-Owen, F., Açıkel, M., Arıcı, F., Çağ, P., Demirtaş, S., Emir, E., Erdoğmuş-Zorver, C., İpekçi, B., Küçükay, A., Mutlu, T., Saka, E., & Ülker, G. (2010). Mesleki rehberlik/kariyer danışmanlığı için bir model önerisi: Kariyer yelkenlisi modeli, 12.Rehberlik sempozyumu, AREL Okulları, İstanbul, 27 Mart 2010.
  • Korkut-Owen, F., Mutlu Süral, T., Arıcı Şahin, F., & Demirtaş Zorbaz, S. (2015). Kariyer Yelkenlisi Modeli: Kendilerine uygun limanı arayanlar için çalışma el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • McKay, H., Bright, J. E., & Pryor, R. G. (2005). Finding order and direction from chaos: A comparison of chaos career counseling and trait matching counseling. Journal of Employment Counseling, 42(3), 98-112.
  • McWhirter, E. H., Rasheed, S., & Crothers, M. (2000). The effects of high school career education on social-cognitive variables. Journal of Counseling Psychology, 47, 330-341.
  • Pişkin, M. (2002). Çocuğun kariyer planlamasında ailenin rolü. İçinde: 2001 Yılı Aile Raporu. (s.245-272). Ankara: T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları.
  • Rottinghaus, P. J., Day, S. X., & Borgen, F. H. (2005). The Career Futures Inventory: A measure of careerrelated adaptability and optimism. Journal of Career Assessment, 13(1), 3-24.
  • Sarı, S.V. (2014). Sosyal bilişsel öğrenme teorisine dayalı grup müdahalesinin üniversite öğrencilerinin kariyeraraştırma öz yeterliklerine etkisi. Doktora Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Savickas, M. L. (2002). Career Construction: A developmental theory of vocational behavior. İçinde D. Brown and Associates (eds.). Career Choice and Development (Fourth Edition). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Savickas, M. L. (2005). The theory and practice of career construction. career development and counseling: putting theory and research to work. In: S. D. Brown & R. W. Lent (Eds.) (s. 42-70). New York: Wiley.
  • Savickas, M. L. (2012). Life design: A paradigm for career intervention in the 21st century. Journal of Counseling and Development, 90(1), 13-19.
  • Siskind, D., Baingana, F., & Kim, J. (2008). Cost-effectiveness of group psychotherapy for depression in Uganda. The journal of mental health policy and economics, 11(3), 127-133.
  • Türkmen, M. (2014). Kaos kuramına dayalı kariyer psikolojik danışmanlığı programı ve vaka analizi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(42), 256-268.
  • Yeşilyaprak, B. (ed) (2016). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Betül Gökçen Doğan Laçin

Binnur Yeşilyaprak

Publication Date April 11, 2018
Acceptance Date March 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Doğan Laçin, B. G., & Yeşilyaprak, B. (2018). Kariyer Yelkenlisi Modeline Dayalı Grupla Müdahale Programı. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 185-192. https://doi.org/10.18506/anemon.332616

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.