Tehlikeli madde
taşımacılığı günümüzde can ve mal güvenliğinin sağlanması ve faaliyetlerin
aksamadan yürütülebilmesi için üzerinde önemle durulması gereken konulardan
biridir. Artan sanayileşme düzeyi ile birlikte daha fazla kullanılmaya başlanan
tehlikeli maddelerin bir noktadan diğer bir noktaya güvenle taşınması daha
önemli bir hâl almıştır. Tehlikeli maddelerin taşınmasında her ne kadar tüm
taşıma modları etkin olarak kullanılsa da en çok karayolu kullanılmaktadır. Bu
yüzden, tehlikeli maddelerin içerdiği risk göz önüne alınarak, daha titiz bir
taşıma ve dolayısıyla daha etkin bir risk yönetimi gerekmektedir. Bu çalışmada
tehlikeli madde taşımacılığının maliyet etkin, güvenli ve kesintiye uğramadan
gerçekleştirilebilmesi için en uygun güzergâhın belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu
çerçevede Gaziantep ile Erzurum illeri arasında tehlikeli madde taşımacılığı yapan
bir firmanın yetkilileriyle yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilerek SMAA-2
yöntemiyle tehlikeli madde taşımacılığı güzergâh seçimi yapılmıştır.
Today, hazardous
materials’ transportation is one of the important issues that must be taken
into consideration in order to ensure the safety of life and property and to
carry out operations without any interruption. With the increasing level of
industrialization, it has become more important to move hazardous materials,
which have begun to be used more frequently, safely from one point to another.
Although all transportation modes are used effectively in the hazardous
materials’ transportation, mostly the roads are used. For this reason, by taking into consideration
the risk, involved in hazardous materials, they require more rigorous
transportation and more effective risk management. In this study, it is aimed
to determine the most appropriate route for the hazardous materials’
transportation in a cost effective, safe and uninterrupted manner. In this context, face-to-face meeting has
been held with the managers of a company transporting hazardous materials
between Gaziantep and Erzurum provinces, and the hazardous materials’
transportation routes are selected by SMAA-2 method.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 2, 2018 |
Acceptance Date | May 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 6 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.