Research Article
BibTex RIS Cite

Siber Zorbalık Davranışları ve Siber Mağduriyet Düzeylerinin Karşılaştırılması

Year 2018, Volume: 6 Issue: 6, 887 - 897, 02.12.2018

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı, Lise öğrencilerinde siber zorbalık ve siber mağduriyet düzeylerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Araştırma 2017-2018 eğitim öğretim yılında Şanlıurfa Fen Lisesinde 9-10-11-12. Sınıflardaki toplam 256 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmanın verileri Arıcak, Kınay ve Tanrıkulu (2012)  tarafından geliştirilen “Siber Zorbalık Ölçeği” ve “Siber Mağduriyet Ölçeği” kullanılarak yüz yüze anket yöntemiyle yapılmıştır.  Sayısal değişkenlerin normallik dağılımlarına bakmak için Shapirowilk testi uygulanmış ve normal dağılım elde edilmiştir. Veri setinde parametrik testler kullanılmıştır. Tanımlayıcı istatistiklerin çözümlenmesinde de frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, minimum ve maksimum değerlerden faydalanılmıştır. Siber zorbalık ve siber mağduriyet puanlarının sosyo-demografik değişkenler arasındaki farklılıklarının değerlendirilmesinde bağımsız örneklem t test ve One-way ANOVA testi kullanılmıştır ayrıca gruplar arası farklılıklar için Tukey HSD çoklu karşılaştırma testi kullanılmıştır.

References

  • Akbaba, Sırrı ve Eroğlu Yüksel(2013). İlköğretim Öğrencilerinde Siber Zorbalık ve Mağduriyetin Yordayıcıları, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (1), 2013, 105-121Aksaray, Semra (2011). Siber Zorbalık, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 20, Sayı 2, 2011, Sayfa 405-432Arıcak, O. T. (2011). Siber zorbalık: Gençlerimizi Bekleyen Yeni Tehlike. Kariyer Penceresi, 2(6), 10-12Arıcak, O. T., Kınay, H. & Tanrıkulu, T. (2012). Siber zorbalık ölçeğinin ilk psikometrik bulguları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 101-114.Arıcak, O. T. & Tanrıkulu, T. & Kınay, H. (2012). Siber mağduriyet ölçeğinin ilk psikometrik bulguları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11, 1-6.Başarır, M. (2016). Politik Konuşmalardaki İkna Ve Üslup Faktörlerinin Seçmenlerin Sosyo Demografik Özellikleri İle Siyasi Tercihlerine Göre Karşılaştırılması. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(6), 87-105.Bayram, Nuran, Saylı, M. (2011). Üniversite Öğrencileri Arasında Siber Zorbalık Davranışı, Suç Önleme Sempozyumu Bildiri Kitapçığı, s.143-152.Belsey, B. (2005, 4 Mayıs). Cyberbullying: An Emerging Threat To The “Always On” Generation. http://www.cyberbullying.ca/pdf/C yberbullying_Article_by_Bill_Bels ey.pdf adresinden erişildi.Hinduja, Sameer & Patchin, W. Justin (2014). Cyberbullying: Identification, Prevention, & Response, Cyberbullying Research Center, Octeber 2014 http://cyberbullying.org/Cyberbullying-Identification-Prevention-Response.pdfHorzum, M. Barış ve Ayas Tuncay (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin Sanal Zorba Ve Mağdur Olma Düzeylerinin Okul Türü ve Cinsiyet Açısından İncelenmesi, Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 10 (20), 139-159Korkmaz, A. (2013). “Siber Zorbalık: Fizikselden Sanala Yeni Şiddet”, 5. Uluslararası Risk Altında ve Korunması Gereken Çocuklar Sempozyumu, 1-3 Kasım 2013, AntalyaMark, Lauren ve Ratlıffe, T. Katherıne (2011). Cyber Worlds: New Playgrounds for Bullying, Computers in the Schools, 28:92–116, ISSN: 0738-0569 print / 1528-7033 online DOI: 10.1080/07380569.2011.575753Notar, E. Charles; Padgett, Sharon and Roden, Jessica (2013). Cyberbullying: A Review of the Literature, Universal Journal of Educational Research 1(1): 1-9, 2013Özdemir, Murat & Akar, Filiz (2011). “Lise Öğrencilerinin Siber-Zorbalığa İlişkin Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından İncelenmesi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, Cilt 17, Sayı 4, ss: 605-626.Özdemir, Murat ve Akar, Filiz (2011). Lise Öğrencilerinin Siber-Zorbalığa İlişkin Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından İncelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Cilt 17, Sayı 4, ss: 605-626Pıotrowskı, Chris (2012), “From Workplace Bullying to Cyberbullying: The Enigma of Eharassment in Modern Organizations”, Organization Development Journal, 30(4), pp. 43-52.Slonje, R.& Smith, P. K. & Frisén, A. (2013). The nature of cyberbullying, and strategies for prevention. Computers in Human Behavior, 29, 26–32Strom, P. S. & Strom, R. D. (2006). Cyberbullying By Adolescents: A Preliminary Assessment. , 70 (1), 21-36Yaman Erkan; Eroğlu, Yüksel ve Peker, Adem (2010). Okul Zorbalığı ve Siber Zorbalık, İstanbul: Kaknüs YayınlarıYaman, Erkan & Sönmez, Zuhal (2015). Ergenlerin Siber Zorbalık Eğilimleri, Online Journal Of Technology Addiction & Cyberbullying, 2(1), 18-31.

Comparison of Cyber Bullying Behaviors and the Levels of Cyber-Victimization

Year 2018, Volume: 6 Issue: 6, 887 - 897, 02.12.2018

Abstract

The main purpose of this study is to examine the levels of cyber
bullying and cyber victimization in high school students in a comparative
manner. The research was carried out with total 256 students in the 9th,
10th, 11th and 12th classes of Şanlıurfa Science
High School in the academic year of 2017-2018. The data of the study were
collected through face-to-face survey using the "Cyber Bullying
Scale" and "Cyber Victimization Scale" developed by Arıcak,
Kinay and Tanrıkulu (2012). To examine the normality distributions of the
numerical variables, the Shapiro-Wilk test was applied and the normal
distribution was obtained. Parametric tests were used in the data set. In
analysing the descriptive statistics, frequency, percentage, arithmetic mean,
standard deviation, minimum and maximum values were used. Independent sample
t-test and One-way ANOVA test were used in assessing the differences between
the cyber-bullying and cyber victimization scores of the socio-demographic
variables. Tukey HSD multiple comparison test was used for differences between
groups.
  

References

  • Akbaba, Sırrı ve Eroğlu Yüksel(2013). İlköğretim Öğrencilerinde Siber Zorbalık ve Mağduriyetin Yordayıcıları, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26 (1), 2013, 105-121Aksaray, Semra (2011). Siber Zorbalık, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 20, Sayı 2, 2011, Sayfa 405-432Arıcak, O. T. (2011). Siber zorbalık: Gençlerimizi Bekleyen Yeni Tehlike. Kariyer Penceresi, 2(6), 10-12Arıcak, O. T., Kınay, H. & Tanrıkulu, T. (2012). Siber zorbalık ölçeğinin ilk psikometrik bulguları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 101-114.Arıcak, O. T. & Tanrıkulu, T. & Kınay, H. (2012). Siber mağduriyet ölçeğinin ilk psikometrik bulguları. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11, 1-6.Başarır, M. (2016). Politik Konuşmalardaki İkna Ve Üslup Faktörlerinin Seçmenlerin Sosyo Demografik Özellikleri İle Siyasi Tercihlerine Göre Karşılaştırılması. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(6), 87-105.Bayram, Nuran, Saylı, M. (2011). Üniversite Öğrencileri Arasında Siber Zorbalık Davranışı, Suç Önleme Sempozyumu Bildiri Kitapçığı, s.143-152.Belsey, B. (2005, 4 Mayıs). Cyberbullying: An Emerging Threat To The “Always On” Generation. http://www.cyberbullying.ca/pdf/C yberbullying_Article_by_Bill_Bels ey.pdf adresinden erişildi.Hinduja, Sameer & Patchin, W. Justin (2014). Cyberbullying: Identification, Prevention, & Response, Cyberbullying Research Center, Octeber 2014 http://cyberbullying.org/Cyberbullying-Identification-Prevention-Response.pdfHorzum, M. Barış ve Ayas Tuncay (2011). Ortaöğretim Öğrencilerinin Sanal Zorba Ve Mağdur Olma Düzeylerinin Okul Türü ve Cinsiyet Açısından İncelenmesi, Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 10 (20), 139-159Korkmaz, A. (2013). “Siber Zorbalık: Fizikselden Sanala Yeni Şiddet”, 5. Uluslararası Risk Altında ve Korunması Gereken Çocuklar Sempozyumu, 1-3 Kasım 2013, AntalyaMark, Lauren ve Ratlıffe, T. Katherıne (2011). Cyber Worlds: New Playgrounds for Bullying, Computers in the Schools, 28:92–116, ISSN: 0738-0569 print / 1528-7033 online DOI: 10.1080/07380569.2011.575753Notar, E. Charles; Padgett, Sharon and Roden, Jessica (2013). Cyberbullying: A Review of the Literature, Universal Journal of Educational Research 1(1): 1-9, 2013Özdemir, Murat & Akar, Filiz (2011). “Lise Öğrencilerinin Siber-Zorbalığa İlişkin Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından İncelenmesi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, Cilt 17, Sayı 4, ss: 605-626.Özdemir, Murat ve Akar, Filiz (2011). Lise Öğrencilerinin Siber-Zorbalığa İlişkin Görüşlerinin Bazı Değişkenler Bakımından İncelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Cilt 17, Sayı 4, ss: 605-626Pıotrowskı, Chris (2012), “From Workplace Bullying to Cyberbullying: The Enigma of Eharassment in Modern Organizations”, Organization Development Journal, 30(4), pp. 43-52.Slonje, R.& Smith, P. K. & Frisén, A. (2013). The nature of cyberbullying, and strategies for prevention. Computers in Human Behavior, 29, 26–32Strom, P. S. & Strom, R. D. (2006). Cyberbullying By Adolescents: A Preliminary Assessment. , 70 (1), 21-36Yaman Erkan; Eroğlu, Yüksel ve Peker, Adem (2010). Okul Zorbalığı ve Siber Zorbalık, İstanbul: Kaknüs YayınlarıYaman, Erkan & Sönmez, Zuhal (2015). Ergenlerin Siber Zorbalık Eğilimleri, Online Journal Of Technology Addiction & Cyberbullying, 2(1), 18-31.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hasan Çiftçi 0000-0001-5595-5726

Publication Date December 2, 2018
Acceptance Date May 9, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 6 Issue: 6

Cite

APA Çiftçi, H. (2018). Siber Zorbalık Davranışları ve Siber Mağduriyet Düzeylerinin Karşılaştırılması. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(6), 887-897.

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.