This
study aims to examine the perceptions of the students about the guidance
service through the metaphor method. Participants of this qualitative study
were 89 high school students. The data obtained through Examination Form of
Students’ Perceptions Related to Guidance Service in the study were analyzed by
content analysis. Based on data analysis, students' perceptions related to
guidance service were divided in two main themes as positive and negative.
Under the positive main theme; it was emphasized that the guidance service was
helpful in providing solutions to students’ problems, psychological support and
guidance to them. Also, it was determined that the guidance service provided
the necessary counseling services to the students and fulfilled the function of
providing information. On the other hand, under the negative main theme; it has
been determined that some students had a negative perception related to
guidance service and guidance service sometimes had a similar attitude with
school administration. Lastly, it was found that guidance service sometimes
remain negligent to the students.
Bu
çalışmada, öğrencilerin rehberlik servisine ilişkin algılarının metafor yöntemi
ile incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel desende gerçekleşen çalışmada 89 lise
öğrencisi yer almıştır. Öğrencilerin Rehberlik Servisine İlişkin Algılarını
İnceleme Formu kullanılarak toplanan veriler, içerik analiziyle analiz
edilmiştir. Analiz sonucunda, öğrencilerin rehberlik servisine ilişkin algıları
pozitif ve negatif olmak üzere iki ana temada toplanmıştır. Pozitif ana
temasının altında; rehberlik servisinin öğrenci sorunlarına çözüm üretmede,
öğrencilere psikolojik destek sağlamada ve yol göstermede yardımcı olduğu
belirlenmiştir. Ayrıca rehberlik servisinin öğrencilere danışmanlık hizmetini
sunduğu ve bilgi verme işlevini yerine getirdiği saptanmıştır. Negatif ana
temasının altında ise; bazı öğrencilerin rehberlik servisine karşı olumsuz bir
algıya sahip oldukları, rehberlik servisinin bazen okul idaresi ile benzer bir
tutum sergilediği ve bazen de öğrencilere karşı kayıtsız-ilgisiz kaldığı
belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 3, 2019 |
Acceptance Date | August 2, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 1 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.