The aim of this study is to demonstrate the
adequacy of Social Studies Program, which is updated in 2017, in terms of
political literacy ability. In the research, ıt was benefited from document
analysis method which is one of the qualitative data collection methods. The
data obtained from the study were analyzed according to the stages of the
document analysis method. It has been concluded that units, themes and
achievements related to political literacy skills have been included in
learning areas called as Individual and Society, Effective Citizenship,
Production, Distribution and Consumption, Global Connections and People, Places
and Environment. The fact that the Social Studies Curriculum, which has seven
learning areas, has the unit, theme and achievements related to the political
literacy skills in the four learning areas can reveal that the program gives
this skill a sufficient level.
Bu
çalışma, 2017 yılında güncellenen Sosyal Bilgiler Dersi Programının Politik
Okuryazarlık becerisi açısından yeterliliğini ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Nitel araştırma yaklaşımı benimsenerek gerçekleştirilen araştırmanın verileri
doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler
doküman incelemesi aşamalarına göre analiz edilmiştir. Birey ve Toplum, Etkin
Vatandaşlık, Üretim, Dağıtım ve Tüketim, Küresel ve İnsanlar, Yerler ve Çevreler
adlı öğrenme alanlarının politik okuryazarlık becerisi ile ilgili ünitelere,
temalara ve kazanımlara yer verildiği sonucuna ulaşılmıştır. Yedi öğrenme
alanına sahip Sosyal Bilgiler Öğretim Programının dört öğrenme alanında politik
okuryazarlık becerisi ile ilgili ünite, tema ve kazanımlara yer verilmiş olması
programın bu beceriye yeterli düzeyde yer verdiği sonucunu ortaya koyabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 16, 2018 |
Acceptance Date | October 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: STEMES’18 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.