Environmental conservation work has gained momentum not only because of
the visual beauty of the environment we are in, but also because it is
beginning to be expressed in economic terms and because of environmental
impacts on global scale. Countries that produce millions of tons of waste a day
have started to think about how to treat these wastes or how to get rid of
them. Investigating how and where to obtain economic raw materials with the
increase of environmental problems, and how to put new ones instead of
destroying existing ones has become an important issue for all sectors. In this
context, enterprises have begun to produce less harmful products and to make
changes in general production structures. These developments have also
influenced strategies for marketing of products.In this study, environmental,
environmental and environmental oriented marketing concepts were examined.
Essentially, the basic steps that should be followed to develop a successful
environmental-oriented marketing strategy were examined. In addition, examples
of the practices of national and global companies that have been successful in
this field are given.
Yaşadığımız çevrenin görsel bir güzellik olmaktan öte, ekonomik
anlamlarda ifade edilmeye başlanması ve yaşanılan çevre sorunlarının yerel
boyutlardan çıkıp küresel boyutlarda etkisini hissettirmesi ile çevre koruma
çalışmaları hız kazanmıştır. Günde milyonlarca ton çöp üreten ülkeler, sahip
oldukları bu atıkları nasıl değerlendireceklerini veya nasıl kurtulabileceklerini
düşünmeye başlamıştır. Çevresel sorunların artmasıyla ekonomik hammaddelerin
nasıl ve nereden temin edileceği, var olanı yok etmeden yerine yenisinin nasıl
konulacağının araştırılması, bütün kesimler için önemli bir konu haline
gelmiştir. İşletmeler bu kapsamda çevreye daha az zarar veren ürün üretmeye ve
genel üretim yapılarında değişiklikler yapmaya başlamışlardır. Bu gelişmeler
ürünlerin pazarlanma stratejilerini de etkilemiştir. Bu çalışmada çevre,
çevrecilik ve çevrecilik yönelimli pazarlama kavramları incelenmiştir. Temel
olarak başarılı bir çevreci yönelimli pazarlama stratejisi geliştirmek için
izlenmesi geren temel adımlar ele alınmıştır. Ayrıca günümüzde bu konuda
başarılı çalışmalar gerçekleştiren ulusal ve küresel şirketlerin uygulamalarından
örnekler verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2019 |
Acceptance Date | September 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 2 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.