The aim of this study is to reveal the views of the Turkmen students studying at
Uşak University about the lessons taught in Social Studies in middle schools in
Turkmenistan. The original side of this study is that there is no study which
shows the opinions of Turkmen students about the courses in Social Studies in
Turkmenistan and this study fulfills this gap. In the study, the case study model was
applied from the qualitative research techniques. In this research, descriptive
analysis method was used. The aim of the study group was to create a goal-based
sampling method. In this context, a semi-structured interview form was applied to 10 Turkmen students studying at Uşak University. At the end of the research; It is concluded that the
equivalent lessons of the Social Studies in Turkmenistan are scientific, loud and
clear, reflect national values, contain information about the cultures of other
nations and the subjects related to daily life.
Bu
çalışma, Uşak Üniversitesinde öğrenim gören Türkmen öğrencilerin
Türkmenistan’da ortaokullarda Sosyal Bilgiler kapsamında okutulan dersler
hakkındaki görüşlerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmanın orijinal
tarafı Türkmen öğrencilerin Türkmenistan’da ortaokullarda okutulan Sosyal Bilgiler kapsamındaki dersler hakkındaki görüşlerini
ortaya koyan bir çalışmanın olmaması ve bu çalışmanın bu boşluğu gidermesidir. Araştırmada
nitel araştırma tekniklerinden durum çalışması modeli uygulanmıştır.
Araştırmada nitel veri analizlerinden betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışma
grubun oluşturulurken amaçsal örneklem yöntemine başvurulmuştur. Bu bağlamda Uşak
Üniversitesinde öğrenim gören toplam 10 Türkmen öğrenciye yarı yapılandırılmış
görüşme formu uygulanmıştır. Araştırmanın sonunda; Türkmenistan’daki Sosyal Bilgiler ile eşdeğer
derslerin bilimsel, açık ve net, ulusal değerleri yansıttığı, diğer ulusların
kültürleri hakkında bilgi verdiği, günlük hayatla ilişkili konular içerdiği sonucu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2019 |
Acceptance Date | December 17, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 3 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.