The
aim of this study is to examine the listening and reading self-efficacy levels
of Turkish preservice teachers and their learning styles. The study adopted a
survey research methodology. The population of the study consisted of Turkish
pre-service teachers studying at Faculty of Education of a state university.
Since the entire study population could be reached, no sampling was chosen. In
this study, it has been concluded that there are significant differences in
some of the self-efficacy competencies of Turkish preservice teachers in terms
of gender, grade, high school type that they graduated, and weighted grade
point average. It has also been found that the self-efficacy competencies of
Turkish pre-service teachers are at the “I agree” level in total. It has been
determined that the majority of the Turkish pre-service teachers have a
learning style of “Diverging”, but there
is no difference between the learning styles of preservice teachers and their
listening and reading self-efficacy.
Bu
araştırmanın amacı, Türkçe öğretmeni adaylarının dinleme ve okuma öz
yeterlikleri ile öğrenme stillerini incelemektir. Bu çalışma, tarama türünde
bir araştırmadır. Araştırmanın evrenini bir devlet üniversitesinin eğitim
fakültesinde öğrenim gören Türkçe öğretmeni adayları oluşturmaktadır. Çalışma
evreninin tamamına ulaşıldığı için herhangi bir örneklem seçme yoluna
gidilmemiştir. Bu araştırmada Türkçe öğretmeni adaylarının dinleme ve okuma öz
yeterliklerinin, genel toplamda “Katılıyorum” düzeyinde olduğu, cinsiyet,
sınıf, mezun olunan lise türü ve ağırlıklı genel not ortalaması bakımından her
iki temel dil becerisine yönelik öz yeterliklerin bazılarında anlamlı
farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca Türkçe öğretmeni adaylarının
büyük bir bölümünün “Değiştiren” öğrenme stiline sahip olduğu, öğretmen
adaylarının sahip oldukları öğrenme stilleri ile dinleme ve okuma öz yeterlikleri
arasında ise herhangi bir farklılaşma olmadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 7, 2019 |
Acceptance Date | April 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 5 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.