The aim of this study is
to analyze whether there is statistically significant difference between the
university students’ dysfunctional attitudes and their general, individual and
social adjustment levels.The research model has been designed with relational
research method. The sample of the research consists of 950 students selected
through rate layer sampling method. The data of the research was gathered by
using, Non-functional Attitude Scale and Personal Information Form. According
to the results emerging from the study, perfectionism, need for approval,
independent and variable attitude which are 4 sub-dimensions of non-functional
attitudes scale explain %8.7 change of general adjustment level, %6.4 change of
personal adjustment level and %9.1 change of social adjustment level. According
to the normalized regression coefficient, the impact of predictor variable on
general adjustment level of relativist order of importance is (β=0.138) for
perfectionist attitude, (β=-0.134) for independent attitude, (β=-0.108) for
need for approval and (β=-0.047) for variable attitude.
Bu araştırmanın amacı
üniversite öğrencilerinin fonksiyonel olmayan tutumlarının genel, kişisel ve
sosyal uyum düzeylerini yordama gücünün belirlenmesidir. Araştırma modeli,
ilişkisel araştırma yöntemi ile tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemi oran
tabakalı örnekleme yöntemiyle seçilen 950 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın
verileri Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Ölçeği (FOTÖ) ve Kişisel Bilgi Formu
kullanılarak toplanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre,
fonksiyonel olmayan tutumlar ölçeğinin 4 alt boyutu olan mükemmeliyetçilik,
onaylanma ihtiyacı, bağımsız ve değişken tutum, genel uyum düzeyindeki
değişimin %8.7’sini, kişisel uyum düzeyindeki değişimin %6.4’nü ve sosyal uyum
düzeyindeki değişimin %9.1’ni açıklamaktadır. Standartlaştırılmış regresyon
katsayılarına göre, yordayıcı değişkenlerin, genel uyum düzeyi üzerindeki
göreli önem sırası, mükemmelci tutum (β=-0.138), ve bağımsız tutum (β=-0.134),
onaylanma ihtiyacı (β=-0.108), değişken tutumdur (β=-0.047).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 3, 2019 |
Acceptance Date | May 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Number: Education & Psychology |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.