The
current study aims to determine student teachers' cognitive structures on the
concept of AIDS. A case study design was applied in this qualitative research.
The data were collected from 298 student teachers via drawing-writing technique.
Content analysis was utilized and data were interpreted according to
categories. Categorizations of student teachers' cognitive structures
related to the concept of AIDS were determined to be categorized as “results of AIDS, AIDS carriers and AIDS
transmission routes". One of the important results obtained was that
the participants had alternative concepts related to the AIDS concept and that
the cognitive structures were not in sufficient level in all the determined
categories. It was seen that 67.91% of the participants did drawings without
representations/cartoon drawings. It was determined that the participants did
mostly draw drawings of concepts such as Death,
Unhappy People, Male, and Female
in different categories.
Bu
araştırmada öğretmen adaylarının AIDS kavramı konusundaki bilişsel yapıları
nasıldır? sorusuna cevap aranmıştır. Çalışmada nitel araştırma modeli kapsamında
durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışmaya farklı branşlardan 298
öğretmen adayı katılmıştır. Veriler çizme-yazma tekniğiyle toplanmıştır. Elde edilen verilerin
analizinde içerik analizinin kullanımı tercih edilmiş olup veriler kategorilere
göre yorumlanmıştır. Katılımcıların AIDS kavramı hakkındaki bilişsel
yapılarının yoğunlaştığı kategorilerin “AIDS’in sonuçları, AIDS’in taşıyıcıları ve AIDS’in
bulaşma yolları” kategorileri olduğu
belirlenmiştir. Araştırmanın önemli sonuçlardan biri ise belirlenmiş olan tüm
kategorilerde katılımcıların AIDS kavramıyla ilgili farklı kavramlara sahip
oldukları ve bilişsel yapılarının yeterli düzeyde olmadığı tespit edilmiştir.
Çünkü katılımcıların %67.91’inin temsili
olmayan-karikatür çizimler yaptıkları görülmüştür. Katılımcılar kategorilerde en fazla Ölüm, Mutsuz insanlar, Erkek, Kadın gibi kavramlara ait çizimler
yaptıkları belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 3, 2019 |
Acceptance Date | July 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Number: Education & Psychology |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.