In this study which
examined the views of psychological counselor candidates participating in
social skills training, has been used one of the qualitative research methods
is “case study”. The research was conducted with the participants selected from
the students attending Mustafa Kemal University Faculty of Education Guidance
and Psychological Counseling. In the study, “The Final Evaluation Form” and the
“General Evaluation Form” prepared by the researcher were used. The data were
analyzed with content analysis. The opinions of the participants are presented
in categories such as the acquisition, the feelings experienced, the awareness
experienced, the functionality of the skill, the evaluation of the training
program and the process, and the proposal for the program to improve the skills.
The results of the research are the degree of interpretation of social skills
training.
Sosyal beceri eğitimine katılan
psikolojik danışman adaylarının görüşlerinin incelendiği bu araştırmada nitel araştırma
desenlerinden biri olan “durum çalışması” kullanılmıştır. Araştırma Mustafa
Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans eğitimine
devam eden öğrencilerden seçilen katılımcılarla yapılmıştır. Araştırmada veri toplama
aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanan “Oturum Sonu Değerlendirme Formu”
ve “Genel Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi
ile çözümlenmiştir. Katılımcıların görüşleri elde edilen kazanım, yaşanan duygular,
yaşanan farkındalıklar, yaşanan zorluklar, becerinin işlevselliği, eğitim
program ve sürece ilişkin değerlendirmeler, becerinin geliştirilmesi için programa
yönelik öneri şeklinde kategorilere ayrılarak sunulmuştur. Araştırma sonuçları,
sosyal beceri eğitiminin katılımcıların gelişimlerine katkı sağladığını göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 3, 2019 |
Acceptance Date | July 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Number: Education & Psychology |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.