The
aim of this study was to investigate preschool children's common errors in mathematical
concepts, in terms of teachers' views. Sixteen preschool teachers participated
this study. Teachers were interviewed to determine children’s common mistakes
on mathematical concepts, types, sources and causes of mistakes and strategies
to fix them. It was seen that, children mostly make mistakes regarding the
concepts of “circle”, “edge”, “narrow-wide”, “money”, “right-left”, “numbers
from 10 to 20”, “shallow-deep” and “yesterday-to day-tomorrow”. And, they
mostly have concept confusion. Teacher mostly consider factors arising from
children, as causes of errors. Last, strategies that offered by teachers to fix
children’s errors in concepts of “shape”, “size” “quantity”, “directions”,
“antonyms” and “time” were mostly appropriate, but not for “numbers”. Some
special implementations or instruments intended to develop teacher training
programs, in-service facilities and studies to find out and fix children’s
errors, should be developed.
Bu araştırmada okul öncesi
dönemdeki çocukların sıklıkla hata yaptıkları matematiksel kavramlar öğretmen
görüşleri açısından incelenmiştir. Araştırmaya 16 okul öncesi öğretmeni
katılmıştır. Çocuklar tarafından sıklıkla hata yapılan kavramların, hata
türlerinin, hata nedenlerinin ve öğretmenlerin hataları giderme stratejilerinin
belirlenmesi amacıyla yarı-yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın sonucunda çocukların en çok “çember”, “kenar”, “geniş-dar”,
“para”, “sağ-sol”, “10-20 arası sayılar” “derin-sığ” ve “dün-bugün-yarın”
kavramlarına ilişkin hata yaptıkları, kavramlara ilişkin en çok “kavram
karmaşası” yaşadıkları, öğretmenlerin en çok çocuktan kaynaklı nedenleri öne
sürdüğü, son olarak öğretmenler sayı kavramları dışında şekil, boyut, miktar,
yer-yön, zıtlık ve zaman kavramlarına ilişkin hataların giderilmesine yönelik
uygun stratejiler uyguladıkları görülmüştür. Okul öncesi öğretmen yetiştirme,
sunulan eğitim hizmetini geliştirme ve araştırma açısından hataları ortaya
çıkarma ve gidermeye yönelik özel uygulamalar-araçlar geliştirilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 3, 2019 |
Acceptance Date | September 2, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Number: Education & Psychology |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.