Osmanlı
Devleti’nin yıkılmasından sonra kurulan Türkiye Cumhuriyeti’nin toplumsal
yapısının birçok alanında olduğu gibi eğitim politikasında da radikal
değişiklikler meydana geldi. Ancak bu süreçte toplumsal dönüşüme katılmayan
dini eğitim merkezlerinden bir kısım medreseler, bazı bölgelerde müderrisler ve
halk tarafından günümüze kadar devam ettirilmişlerdir. Bu süreçte medreselerin
müderrisleri ve bu kurumların baş aktörü olan seydalar günümüz modern din
eğitimine bazı eleştiriler getirerek bir anlamıyla kendileri ve kurumları için
güven tazelemeye çalışmaktadırlar. Bu eleştiriler, çoğunlukla sınırlı din
eğitimi, eğitim-öğretim yöntemi, öğrenci-öğretmen ilişkisi, din eğitiminin
yeterli olmaması ve geleneksel eğitime ait bir takım özellikler etrafında
şekillenmektedir. Nitel verilere dayanan bu çalışma süresince Türkiye’nin
farklı illerine dağılan seydalara ve medreselere kartopu örneklem metodu ile
ulaşılarak toplamda 30 seyda ile
derinlemesine görüşmeler yapılmıştır.
Fundamental
changes took place in the education policy and other fields of the social
structure in the Turkish Republic which was founded after the collapse of Ottoman
Empire with a secular state structure. However, madrasas as a center of
religious education didn’t participate in the social transformation totally
especially in the eastern and southeastern of Turkey in the process. Although
madrasas were illegal they have been continued by mudarris and local people in
the regions of Turkey. Seydas as muddaris and the leading actor of madrasas
criticize the modern Turkish religious education system in order to restore
trust both for themselves and for their institutions. The critiques are
centered on the religious education limited by the state, teaching method,
student-teacher relationship, not being enough, and a set of features related
to traditional madrasa education. The method of this study is qualitative. Due
to the fact that seydas and madrasas were scattered across different cities and
snowball sample technique was used to reach 30 seydas with whom in-depth
interviews were conducted.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 24, 2020 |
Acceptance Date | August 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 8 Issue: 1 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.