The aim of this study is to examine the use of augmented reality (AR) technology in social studies lessons in the context of the opinions of middle school students. The research was carried out with phenomenology design. The study group consists of 18 students who were studying at 5th, 6th, and 7th grades in the 2018-2019 academic year. AR application was implemented in social studies course in two different public schools in Eastern Anatolia. After the implementation, focus group meetings were conducted with the students. The data were analyzed by content analysis method. After the analyzes, it has been found that AG will increase academic success in social studies course, contribute to permanent learning, and affect students' interests and attitudes towards the course positively. As a result, AG, which is described as easy to use, interesting and entertaining by students, can be actively used in the context of social studies lesson.
Bu araştırmanın amacı, artırılmış gerçeklik (AG) teknolojisinin sosyal bilgiler dersinde kullanımını ortaokul öğrencilerinin görüşleri bağlamında incelemektir. Araştırma olgu bilim deseniyle gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında 5., 6. ve 7. sınıf düzeylerinde öğrenim gören 18 öğrenciden oluşmaktadır. AG uygulaması Doğu Anadolu Bölgesi’nde yer alan 2 farklı devlet okulunda sosyal bilgiler dersi kapsamında uygulanmıştır. Uygulama sonrasında öğrencilerle odak grup görüşmeleri gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonrası AG’nin, sosyal bilgiler dersinde akademik başarıyı artıracağı, kalıcı öğrenmeye katkılar sağlayacağı, öğrencilerin derse yönelik ilgi ve tutumlarını olumlu etkileyeceği bulgularına ulaşılmıştır. Sonuç olarak öğrenciler tarafından kullanımı kolay, ilgi çekici ve eğlenceli olarak betimlenen AG, sosyal bilgiler dersi bağlamında aktif bir şekilde kullanılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2021 |
Acceptance Date | April 7, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 9 Issue: 2 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.