Within this study, it was aimed to adapt Mullen et. al.’s Physical Activity Enjoyment Scale into Turkish and to apply it on Turkish population to find out validity and reliability of the scale. The scale in question consists of 8 articles and one dimension. Attitude of the participants was gathered via a 7-point Likert scale. The sample was selected via convenience sampling method of non-probabilistic sampling methods. The sample group consists of 1573 students (56,6% female, 43,4% male) who are having education at different levels (38,4% middle school, 30,1% high school, 31,5% university). Age of the participants vary between 11 and 35 (X ̅= 15.92, SS= 4.76). Ethics Committee Report of the Research; It has been taken from the Social and Human Sciences Research Ethics Committee of Sakarya University of Applıed Scıences, with the Meeting Number 9 and Decision E-26428519-044-12079, dated 21.05.2021. Linguistic equivalence of the scale was evaluated through correlation analysis. Exploratory factor analysis (EFA) was utilized with the purpose of exhibiting the factor structure of the scale. For the validity of the EFA outcome, confirmatory factor analysis (CFA) was carried out. Reliability level of the scale was evaluated via calculation of Cronbach alpha internal consistency coefficient and composite reliability values. According to the findings, it was determined that the Turkish scale, consisting of 8 items and one dimension, explained 76% of the total variance. It was also observed that the fit indices, which were attained via CFA, are among the acceptable and good fit indices (GFI = .98, CFI = .99, RMSEA = .042). It can be stated that the Turkish version of the scale can be used safely as a valid and reliable tool.
Bu çalışmada, Mullen ve arkadaşları (2011) tarafından geliştirilen Physical Activity Enjoyment Scale (PACES), “Fiziksel Aktivitelerden Keyif Alma (FAKÖ)” Ölçeği’ni Türkçe’ye ve Türk popülasyonuna uyarlayarak geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Söz konusu ölçek 8 madde ve tek boyuttan oluşmakta olup 7’li likert tipi derecelendirmeye sahiptir. Araştırmanın çalışma grubunu, olasılığa dayalı olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme yöntemi ile seçilmiş, yaşları 11 ile 35 arasında değişen (X ̅= 15.92, SS = 4.76), ortaokul (%38.4), lise (%30.1) ve üniversite (%31.5) düzeyinde eğitim gören toplam 1573 öğrenci (%56.6’sı kadın, %43.4’ü erkek) oluşturmaktadır. Araştırmanın etik kurul izni Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu Başkanlığının “21.05.2021 tarihli, 09 no'lu toplantısında almış olduğu E-26428519-044-12079 sayılı” kararı ile alınmıştır. Ölçeğin dilsel eşdeğerliliği korelasyon analizi yapılarak incelenmiştir. Ölçeğin faktör yapısını ortaya koymak amacıyla açıklayıcı faktör analizi (AFA) gerçekleştirilmiştir. AFA sonucu elde edilen faktör yapısının doğruluğu için doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Ölçeğin güvenirliği Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısı ve bileşik güvenilirlik değeri hesaplanarak incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, 8 madde tek boyuttan oluşan Türkçe ölçeğin toplam varyansın %76’sını açıkladığı belirlenmiştir. DFA sonucunda elde edilen uyum indekslerinin kabul edilebilir ve iyi uyum indeksleri arasında yer aldığı (GFI= .98, CFI= .99, TLI= .99 ve RMSEA= .042) görülmüştür. Sonuç olarak, FAKÖ’nün Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir ölçüm aracı olarak kullanılabileceği ifade edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Acceptance Date | October 27, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 1 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.