Human papillomavirus is the most common sexually transmitted disease in the world. Cervical cancer, the most common disease caused by HPV infections, is a serious public health problem, especially in low and middle income countries. Health services vocational school students are a population who may provide counseling to HPV positive individuals in the future, and they are at risk for HPV infection due to their young age.
The aim of this study was to determine the effectiveness of HPV education provided to health services vocational school students and their awareness on HPV infection, testing, and vaccination programs.
In this study, a one-group pretest-posttest design approach was used to find out how HPV training affects the HPV awareness of health technician candidates. Of the 280 students studying in 4 departments of Kütahya Health Sciences University Tavşanlı Health Services Vocational School, 174 students participated voluntarily. The study data were collected and analysed using the ‘Human Papilloma Virus Knowledge Scale’(HPV-KS) consisting of 33 items and 4 sub-dimensions.
It was observed that 66.7% of the participants were female, 81.6% had no family history of cancer and 66.1% had knowledge about sexually transmitted diseases. Pre-test HPV-KS total knowledge mean score was 8.45±6.10, increasing to 17.88±6.46 post-test.
This study showed that the knowledge and confidence of the participants about HPV, HPV infection and HPV vaccine increased after training.
İnsan papilloma virüsü dünyadaki en yaygın cinsel yolla bulaşan hastalıktır. HPV enfeksiyonlarının yol açtığı en yaygın hastalık olan rahim ağzı kanseri, özellikle düşük ve orta gelirli ülkelerde yaygın olan ciddi bir halk sağlığı sorunudur. Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencileri gelecekte HPV pozitif bireylere danışmanlık sunabilecek bir popülasyon olmalarının yanı sıra, yaşça genç olmaları nedeniyle HPV enfeksiyonu risk grubunda bulunmaktadırlar.
Bu çalışmanın amacı; sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerine verilen HPV eğitiminin etkinliğini ve öğrencilerin HPV enfeksiyonu, testleri ve aşılama programları hakkındaki farkındalıklarını tespit etmektir.
HPV eğitiminin sağlık teknisyeni adaylarının HPV farkındalığını nasıl etkilediğini bulmak için bu çalışmada tek grup ön test-son test deseni yaklaşımı kullanılmıştır. Kütahya Sağlık Bilimleri Üniversitesi Tavşanlı Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu'nun dört bölümünde öğrenim gören 280 öğrenciden 174’ü gönüllü olarak katılmıştır. Çalışma verileri 33 madde ve 4 alt boyuttan oluşan “Human Papilloma Virüs Bilgi Ölçeği” (HPV-BÖ) kullanılarak toplanmış ve analiz edilmiştir.
Katılımcıların %66.7'sinin kadın olduğu, %81.6'sının ailesinde kanser öyküsü olmadığı ve %66.1'inin cinsel yolla bulaşan hastalıklar hakkında bilgi sahibi olduğu görülmüştür. HPV-BÖ toplam puanı ortalaması ön testte 8.45±6.10 iken, son testte 17.88±6.46'ya yükselmiştir.
Bu çalışma, katılımcıların HPV, HPV enfeksiyonu ve HPV aşısı hakkındaki bilgi ve güvenlerinin eğitim sonrasında arttığını göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Microbiology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2024 |
Submission Date | July 24, 2024 |
Acceptance Date | August 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.