In this study, based on the understanding that morality is a social phenomenon in modern societies, it has been accepted that the moral field and moral virtues are an area shaped by the general norms of the society, which takes into account the general interests and benefits of the nation state and society. In this context, in the Early Republican Period society, which was worn out in every sense by the long war years and at the same time all the difficulties of the interwar period were experienced, the first of the moral virtues that were aimed to be acquired by children was to gain the habit of solidarity-helpfulness, being thrifty and living economically. In this study, the process of building childhood with the mentioned moral virtues, which is emphasized by the Republican administration, is discussed by following the children's periodicals of the period.
In the text of this article, what is the source of this understanding of morality, which is called "social, national or national morality" in the society of the Early Republican Period, with which arguments it is put forward, the virtues of solidarity, cooperation, thrift and saving, which are focused in this study, are related to the current political, social and economic conjuncture. In this study, it has been tried to reveal what the moral virtues are supported by which discourses, activities and campaigns in children's periodicals. In the periodical children's publications of the period under consideration, it is tried to reveal why it is important to bring the aforementioned moral virtues to children, what the roles of the family and the school in this regard are, and within the framework of which methods, practices and discourses these should be taught to children. It has been tried to understand what their contributions to the state are.
Bu çalışmada modern toplumlarda ahlakın toplumsal bir olgu olduğu anlayışından hareketle ahlaki alanın ve ahlaki erdemlerin, ulus devletin ve toplumun genel çıkarlarını ve yararını gözeten, toplumun genel normlarının biçimlendirdiği bir alan olduğu kabul edilmiştir. Bu bağlamda uzun savaş yıllarının her anlamda yıprattığı aynı zamanda iki savaş arası dönemin tüm zorluklarının yaşandığı Erken Cumhuriyet Dönemi toplumunda çocuklara kazandırılması amaçlanan ahlaki erdemlerin başında dayanışma-yardımlaşma, tutumlu olma ve tasarruflu yaşama alışkanlığının kazandırılması gelmekteydi. Bu çalışmada Cumhuriyet yönetiminin önemle üzerinde durduğu çocukluğun bahsi geçen ahlaki erdemlerle inşası süreci dönemin çocuk süreli yayınlarının takibiyle ele alınmıştır.
Bu makale metninde Erken Cumhuriyet Dönemi toplumunda “içtimai, milli ya da vatani ahlak” olarak adlandırılan bu ahlak anlayışının kaynağının ne olduğu, hangi argümanlarla ortaya konulduğu, bu çalışmada odaklanılan dayanışma yardımlaşma tutumlu ve tasarruflu olma erdemlerinin, içerisinde bulunulan siyasal, sosyal ve ekonomik konjonktür ile olan bağının ne olduğu, bahsi geçen ahlaki erdemlerin süreli çocuk yayınlarında hangi söylemlerle, hangi etkinlikler ve kampanyalarla desteklendiği ortaya konulmaya çalışılmıştır. Ele alınan dönemin süreli çocuk yayınlarında, bahsi geçen ahlaki erdemlerin çocuklara kazandırılmasının neden önemli olduğu, bu konuda aile ve okulun üsteleneceği rollerin neler olduğu, hangi yöntemler, pratikler ve söylemler çerçevesinde çocuklara bunların öğretilmesi gerektiği ortaya konulmaya çalışılırken nihayetinde tüm bu çabaların aileye, topluma ve nihayetinde devlete olan katkılarının neler olduğu anlaşılmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2023 |
Submission Date | December 15, 2022 |
Acceptance Date | February 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Journal of Atatürk Yolu is licensed under CC BY-NC-ND 4.0