Türkiye’de demokratik siyasal hayata geçiş sonrası 1945-1950 arasındaki dönemde basın, önemli bir çoğunluğuyla; verilen vaatler ve yapılan söylemler çerçevesinde, Demokrat Parti’nin iktidara gelişi ve ilk yıllarında sürekli yanında ve destekçisi olmuştur. Ancak yıllar geçtikte, ülkenin koşullarına ve basın ile muhalefetin genel tutumuna bağlı olarak iktidar partisi, çeşitli yaptırımlar uygulamaya başladıkça, basın bu desteğini azaltmış ve nihayet sonlandırmıştır. Bu çerçevede; Demokrat Parti iktidarı süresince ülke gündemini teşkil eden “Resmi ve Özel İlanlar ile Reklamların Dağıtımı” konusu da çözümlenemeyen, başlı başına bir meseledir. DP iktidara gelince, CHP’den izlediklerini uygulamaya çalışmış, ancak bunu yaparken aceleci davranmış, görünürde ülke kültürünün artırılmasını sağlama bahanesiyle, bir çok yeni gazetenin yayın hayatında yer almasını temin için bunlara ilan ve reklam, daha doğrusu ilan ve reklam parası dağıtmıştır. Açıkçası, kendisine her konuda destek olacak bir basın oluşturmayı amaçlamıştır. Böylece, “besleme basın” uygulamasının yaratılmasını ve yıllarca gündemde tutulmasını engelleyememiştir. Öyle ki, günümüzde bile bu niteleme adeta DP iktidarı döneminin bir simgesi halindedir.
İşte bu araştırmada; Demokrat Parti’nin basın ortamındaki uygulamaları çerçevesinde “Resmi İlanlar ve Reklamların Dağıtımı” na ilişkin geliştirilen tedbirler ortaya konulmaya çalışılacaktır.
Yok
Yok
Yok
In the period between 1945-1950 after the transition to democratic political life in Turkey, with a significant majority of the press; within the framework of the promises made and the discourses made, he has been a constant supporter and supporter of the Democratic Party in its coming to power and in its first years. However, over the years depending on the conditions of the country and the general attitude f the press and the oppositions, as the ruling party began to impose various sanctions, the press reduced its support and finally ended it. In this context; the issuse of “Official and Private Announcements and Advertisements Distribution”, which constituted the agenda of the country during the Democratic Party's rule, has not been resolved and is an issue in itself. When the DP came to power, it tried to implement what it watched from the CHP, but acted hastily in doing so, ostensibly under the pretext of increasing the culture of the country, and distributed announcements and advertisements, more precisely, announcements and advertising money, in order to ensure that many new newspapers take their place in the publication life. Obviously, he aimed to create a press that would support him in every way. Thus, it could not prevent the creation of the “feed press” application and keeping it on the agenda for years. So much so that even today, this characterization is almost a symbol of the DP rule period.
Here in this research; within the frame work of the Democrat Party’s pratices in the media environment, the measures developed for “Official Announcements and Distribution of Advertisements” will be tried to be put forward.
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | May 15, 2023 |
Submission Date | December 16, 2022 |
Acceptance Date | March 7, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Journal of Atatürk Yolu is licensed under CC BY-NC-ND 4.0