Lise Tarih ders kitapları, gençlerin geçmişi anlamalarına ve yorumlamalarına yardımcı olan önemli kaynaklardır. Öğrencilere geçmişteki olayları, süreçleri ve toplumları anlamaları için temel bilgiler sunan bu kitaplar, tarih boyunca yaşanan olayların nedenlerini, sonuçlarını ve etkilerini öğrencilere aktararak onlara olayları tarihi bir perspektiften değerlendirme yeteneği kazandırır. Ayrıca, Tarih ders kitapları, öğrencilerin kültürel miraslarını keşfetmelerine, farklı medeniyetlerin ve toplulukların yaşam tarzlarını anlamalarına ve tarihi süreçlerin günümüz dünyasındaki yansımalarını değerlendirmelerine olanak tanır. Lise Tarih ders kitaplarında yapılan incelemelerin, kadınların tarihsel süreçler içindeki rolünü ve temsillerini de kapsaması önemlidir, çünkü bu şekilde öğrencilerin tarihî olayları daha kapsamlı bir perspektiften değerlendirmeleri ve cinsiyet eşitliği konusunda bilinçlenmeleri sağlanabilir. “Tarih Metinlerindeki Kadın Portreleri” başlıklı bu çalışma kapsamında, 1960-1980 yılları arasında kullanılan Lise I, II ve III. sınıf Tarih ders kitaplarında kadın betimlemeleri incelenmiştir. Söz konusu ders kitapları, Antik Çağ’dan 20. yüzyıla kadar geçen süre içerisinde kurulan medeniyetlerin siyasi, ekonomik, sosyal ve kültürel gelişmelerini işlemektedir. Kitaplarda Osmanlı Devleti ile Avrupa ve Amerika’da gelişen olaylar ayrı ayrı ünitelerde ele alınmıştır. Kadın figürü ise genel olarak mitoloji, sosyal hayat, eğitim, toprak idaresi, kültürel yapı gibi temel konu başlıklarında geçmektedir. Çalışma sonucunda, altı lise tarih ders kitabı üzerinde, kadın görünümlerine ilişkin çıkartılan 10 ayrı tema (kadın kimliği) üzerinde toplamda 165 kodlama yapılmıştır. Bu kodlamaların sonuçları, ders kitaplarında kadına çok az yer verildiği ve kadın karakterlerin geçtiği yerlerde ise ikinci planda olduğu ve cinsiyet rolleriyle yer alan kadının çoğunlukla nesnesel bir şekilde ele alındığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Merhaba Hocam, ilgilendiğiniz için çok teşekkür ederim. Saygılarımla
High School History textbooks are important resources that help young people understand and interpret the past. These books, which provide students with basic information to understand past events, processes and societies, give students the ability to evaluate events from a historical perspective by conveying the causes, consequences and effects of events throughout history. In addition, History textbooks allow students to discover their cultural heritage, understand the lifestyles of different civilizations and communities, and evaluate the reflections of historical processes in today's world. It is important that the studies conducted in high school history textbooks include the role and representation of women in historical processes, because in this way, students can evaluate historical events from a more comprehensive perspective and become aware of gender equality. Within the scope of this study titled "Portraits of Women in Historical Texts", High School I, II and III used between 1960-1980. Depictions of women in 1st grade history textbooks were examined. The textbooks in question deal with the political, economic, social and cultural developments of the civilizations established from the Ancient Age to the 20th century. In the books, the events that took place in the Ottoman Empire, Europe and America are discussed in separate units. The female figure is generally mentioned in basic topics such as mythology, social life, education, land management and cultural structure. As a result of the study, a total of 165 codes were made on 10 separate themes related to female appearance (female identity) in six high school history textbooks. The results of these codings show that women are given very little space in the textbooks, and where female characters are mentioned, they are in the background and women in gender roles are mostly treated objectively.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of The Republic of Turkiye |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 11, 2024 |
Submission Date | July 10, 2024 |
Acceptance Date | October 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Journal of Atatürk Yolu is licensed under CC BY-NC-ND 4.0