-
18. yüzyılda Avrupa’da yaşanan siyasal ve ekonomik devrimlerin Osmanlı idaresi altında yaşayan Yunan toplumuna yansıması, ticaret yollarının İmparatorluğun Yunan nüfusunun yoğun olarak yaşadığı bölgelerde (Anadolu’nun Ege kıyıları, Balkanlar, Moldavya) gelişmesi sonucunda oldu. Avrupa’ya eğitim için giden Yunanlı gençler ve tüccarlar Aydınlanma fikirlerini ve milliyetçilik ideolojisini benimseyerek, bunların Yunan toplumuna aktarılmasına katkıda bulundular. Avrupa’daki gelişmelerin belli bir gecikme ile benimsenmesinin ardından Yunan Aydınlanması ile başlayan hareket, dönemin uluslararası zemininin de müsait olmasıyla birlikte, 1821’de Mora Yarımadası’nda başlayan Yunan Ayaklanması, 1830’da dönemin Büyük Devletleri’nin kontrolü altında olan ve bir monarşik rejimle yönetilmesi kararlaştırılan bağımsız bir devlet olarak sonuçlandı. Böylelikle, ulusal devlet ve ulusal kimlik yaratma projesi çerçevesinde 1833’te Yunanistan Ortodoks Kilisesi; aynı bağlamda devletin idari yapısındaki ihtiyaçları karşılamak üzere gerekli personeli eğitmek ve Doğu’ya Batı medeniyetinin taşınmasını sağlamak amacıyla 1837’de Atina Üniversitesi kuruldu. Tarihin Helenleştirilmesi çerçevesinde Yunan ulusunun Bizans geçmişiyle barış sağlandı. Öte yandan Helenizm’in tarih boyunca sürekliliğinin sağlanması ile birlikte Megali İdea da resmiyet kazandı. Büyük Yunanistan’ın kurulması hayalinin açık bir ifadesi olarak Yunan ulusunun varoluş sebebi oldu. Fakat Türk Kurtuluş Savaşı sonucunda (1922) Megali İdea Yunan resmi dış politikasından çıkmasına rağmen, Yunan ulusunu bir arada tutmak için akıllarda daima yer alan ve gerçekleşmesi arzulanan bir olgu olarak kaldı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Submission Date | January 29, 2014 |
Published in Issue | Year 2010 |
Journal of Atatürk Yolu is licensed under CC BY-NC-ND 4.0