Abstract
“Fransız Okulları Sorunu”, Ocak 1924’te Fransız yönetiminin Türk
Hükümeti’ne bir nota vererek, Lozan’da çözüme kavuşturulmuş olan okullar
sorununu tekrar müzakere etmek istemesiyle doğmuştur. Sorun, Fransız Katolik
misyon okullarının Türk Hükümeti’nin emirlerine uymamasıyla büyümüş ve söz
konusu okullar 1924 yılının Şubat-Nisan ayları arasında kapatılmıştır. Okulların
kapatılma nedeni, dini simgelerin, özellikle de Katolikliğin alâmet-i farikasıolan
hacın sınıflardan kaldırılmamasıdır. Sorun, ancak 1924 Ekiminde Türkiye, Fransa
ve Vatikan’ın üzerinde uzlaştığı bir formülle aşılmış ve okullar yeniden faaliyete
geçebilmiştir. Krizin patlak verdiği aylarda Türk basını gelişmeleri yakından takip
etmiş ve hükümetin kararlarının arkasında durarak Fransa üzerinde bir kamuoyu
baskısı yaratmaya çalışmıştır. Bu çalışmada öncelikle Tanzimat’tan Cumhuriyet’e
uzanan süreçte yabancı okullar sorununun tarihsel arka planı üzerinde durulmuştur.
Daha sonra Türk gazetelerinde çıkan haber ve yorumlar üzerinden devletin ve
kamuoyunun Fransız okulları sorununa yaklaşımı incelenmeye çalışılmıştır.