Abstract
1903’de ilk başarılıuçuşun gerçekleşmesinden sonra havacılık,dünya orduları
içinde hızla kendisine yer bulmuştur. Askeri kıymetini ise ilk kez Trablusgarp Savaşı
sırasında göstermiştir. Bu savaşöncesinde kuruluşçalışmalarına başlanan Türk
havacılığıda ilk kez Balkan Savaşlarısırasında harekât görevi üstlenmiştir. Birinci
Dünya Savaşıile birlikte, Türk havacılığıbüyük bir gelişme içine girmiştir. Büyük
Millet Meclisi’nin açılışından sonra bir grup Türk havacısı, İstanbul Maltepe’de
konuşlu Tayyare İstasyonu’ndan uçaklarıyla birlikte firar ederek Millî Mücadele’ye
katılma isteklerini ortaya koymuşlardır. Ancak, bu havacıların uçaklarıyla birlikte
Milli Mücadeleye katılma girişimleri, başarılıolamamıştır. 7 Haziran 1920 günü
sabaha karşıdört uçak ile gerçekleştirilen firar girişiminde ancak bir uçak
havalanmayıbaşarabilmiş, diğer üç uçak ise kalkışta hasara uğramıştır.
Havalanmayıbaşarabilen uçak ise İzmit’e inişte telgraf tellerine takılarak
kullanılamaz hale gelmiştir. Bu makalede Mondros Mütarekesi sonrasıTürk
havacılığının durumu ile İstanbul’da bulunan bir grup havacının Milli Mücadele’ye
katılma girişimleri ve bu girişimin başarısızlığa uğrama nedenleri ele alınacaktır.